Koleuden ja sateen vuoksi tyhjentynyt pihaluonto surisi tänään hetkittäin jo lähes kesäisesti. Nämä kaksi eri kärpästä ovat aiheuttaneet minulle päänvaivaa. Saisikohan niihin edes heimon verran apua? Tarkempi määrityskin tietysti kelpaa! Näissä on paljon keskenään samanlaista. Silmien tarkkailussa olen täällä foorumilla oppinut erottamaan naaraan ja koiraan, mutta jokin tässä nyt kuitenkin mättää…
Kiitos vinkeistä, Rami! On tämä sen verran mielenkiintoista puuhaa, että saa tuntikausia kulumaan kuin siivillä (kärpäsen?). Onneksi eläkeläisellä on aikaa. Ei sitä aiemmin ollutkaan… En oikein tiedä, onko luvallista lisätä lupaa kysymättä tällaisia linkkejä, mutta hölmöyttäni nyt kuitenkin niin teen. Löysin nimittäin mainitsemaltasi Diptera.info-sivustolta sekä Insecta.pro-sivustolta Pegomya testacea-kärpäsen kuvat, jotka mielestäni sopivat hyvin omiin kuviini. Sellaisia kuvia, joissa naaraan silmien väli olisi tumma, ei ollut monta löydettävissä. Vladimir Bryukhovilta löytyi tämä yksi. Pegomya testaceaa ei ole kuitenkaan havainnoitu Laji.fi:n mukaan Pohjois-Karjalassa. Vain Länsi-Suomessa. Mitä siitä pitäisi ajatella? https://diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=60204 http://insecta.pro/gallery/67740
Hienoa! Olenpa iloinen ja kiitollinen siitä, että avullasi sain nimen tällekin parille. Näistä on havaintoja Itä-Suomestakin. On se vaikeaa, kun on niin paljon lähes samannäköisiä kärpäsiä…
Eipä syytä anteeksipyyntöön ainakaan minun puoleltani. Tulipahan tutkailtua asioita. Oppia ikä kaikki! Rami, sinun Hyönteiskuvastostasi on lähes päivittäin minulle iloa ja hyötyä. Tutkin sitä usein. Kiitos, että olet luonut niin oivallisen sivuston!
Nimenomaan, ei syytä pyytää anteeksi. Kaikki tekevät virheitä, yhtä lailla minäkin. Olen varma, että Rami pääsee vielä korjaamaan minuakin. Ja mikä parasta, virheet ovat hyviä opettajia.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.