Keltainen rypykkä?

Tänään retkeilin mm. kosteapohjaisessa tervaleppäkorvessa. Erään tervaleppäpölkyn alta löytyi minun mielestäni kauneinta näkemääni rypykkälajia?. Erikoista oli, että väri oli haalean keltainen ja lakkeja en ainakaan nyt illan hämärässä huomannut. Sain kuitenkin huonosta valosta huolimatta, lähes oikeanvärisiä kuvia. Ehkäpä käyn huomenna päivänvalossa kuvaamassa sientä uudestaan. Rautalampi PS.

Tässä on jotain tuttua, mutta en nyt saa päähäni mitään ehdotusta. Nämä tuorekuvat ovat joskus minulle vaikeita.

Joo en selvää vastausta odottanutkaan, sillä otan tästä huomenna näytteen kuivatukseen. Kuvaan sitä paremmin huomenna! Tänään oli sadepäivä täällä päin!

Kävin ottamassa näytteen sienestä ja kuvasin sitä uudelleen valjun päivänvalossa. Nyt löysin pöllin päästä myös hytyrypykälle tyypillisiä lakkeja! Minusta näyttäisi siltä, että tämäkin on juuri sitä lajia?

Hytyrypykkä kävisi kyllä minulle.

Hyvä esimerkki siitä että hiukan epätyypillisen mallinen tavallinen laji on toisinaan aika vaikea keksiä.

1 tykkäys

Hytyrypykkää mietin jo aiemmin, mutta olin sen verran epävarma, että jätin sanomatta. Saattaa hyvinkin olla. Senkin ulkonäkö vaihtelee aika rajusti.

1 tykkäys