Keltainen vaaksiainen [Kujeniittykirsikäs (Nephrotoma scurra)]

Kuivalla joutomaalla.

Salo 6.7.2025.

Nephrotoma flavescens - sämpsäniittykirsikäs koiras

1 tykkäys

Kujeniittykirsikäs (Nephrotoma scurra). Siipien välissä olevat kaksi raitaa vaaleat lähes oranssiset.
t. Esko

2 tykkäystä

Alpo, minä en ole mikään asiantuntija, mutta koska juuri eilen kipuilin samanlaisen kirsikkään tunnistamisen kanssa ja tein paljon töitä sen eteen, en malta olla puuttumatta tähän. Siitäkin huolimatta, että en tiedä, olenko oikeassa vai väärässä. Suosittelen, että odotamme Esko Viitasen painavaa sanaa.
Minä tulkitsen oman yksilöni sekä LeMKJ:n vaaksiaisen olevan kujeniittykirsikäs (Nephrotoma scurra) koiras. Koko selkäosa sekä siivet ovat hyvin samanlaiset sämpsäniittykirsikkään kanssa, jalatkin. Mutta se pieni ero on mielestäni niskassa. Olisin mieluusti nimennyt oman kirsikkäänikin sämpsäksi, koska se olisi uusi laji minulle, mutta jokaisessa verrokkikuvassa niskan ruutukuvio oli selkeästi isompi ja hyvin tumma. Näillä kummallakin kuvio on pieni ja haalea. Saas nähdä, onko tämä hyvä tuntomerkki… Kannattaa jäädä odottelemaan. Esko tietää.

1 tykkäys

Ei voi olla totta! Tämän nopeammin ei vastaus voi tulla. :astonished_face: Sillä aikaa, kun minä sepustin tavanomaisen pitkää vastinettani, niin sinä, Esko, sanoit sen lyhyesti ja ytimekkäästi. Kiitos!

1 tykkäys

Paras N.scurran tuntomerkki on kaksi haaleaa monesti oranssista raitaa siipien välissä. Keskiruumiin tummat raidat eivät myöskään valu kyljille. Pään musta kuvio on myös pienempi kolmio kuin N.flavescensilla.

t. Esko

1 tykkäys

Kiitos Terttu! Esko tietää. Innostuin vähän liikaa kun muistutti niin paljon meidän pihalla jo kahtena vuotena pyörinyttä sämpsäniittykirsikästä. Mutta hyvää opetusta minulle, että lähes joka lajilla näyttää olevan näitä “kaksoisolentoja”?

1 tykkäys