Keltatäplähiipijä lienee?

Minulla on ennestään mustatäplähiipijä kotisivullani, mutta löysin toisen vanhoista kuvistani pikkulevyltä, ja arvelen se olevan keltatäplähiipijä. Lisään senkin kotisivulleni: www.villalat.fi Se on siellä uusi. Lähetän varalta tänne lajin varmistamiseksi. Kumma nimi “hiipijä”. Piippopaksupää on kyllä täällä hyvin tavallinen.

Tämä on mustatäplähiipijän naaras.

Se on vähän ihme. Nuo suuret keltaiset täplät siiven yläpinnalla ovat täsmälleen samanlaiset kuin keltatäplähiipijällä, kuvien mukaan.

Kyllä tämä on selvä mustatäplähiipijän naaras, kuten Harri totesi. Keltatäplähiipijällä on mm. etusiiven yläpuolella keltaisia täpliä. Tällä keltainen on yhtenäinen alue. Vertaappa kuvia uudelleen!

Toinen kuva samasta perhosesta! Minun silmääni tämä näyttää paremmin keltatäplähiipijältä!


Tosin en ole näihin perehtynyt samoin kuin tavanomaisiin päiväperhosiin. Nämä outo alue minulle.

Lisään vielä. Tuo keltainen alue etusiiven etureunassa ulottuu aivan siiven etureunaan saakka mustatäplähiipijällä, mutta tällä perhosella siinä etusiiven etureunassa on tumma alue kuten keltatäplähiipijällä. Tämän perusteella tämä on keltatäplähiipijä. Tosin nämä ovat minulle outoja.

Alla olevasta sivustosta löytyy kuvia ja pari vertailukuvaa.
suomen-perhoset.fi/mustataplahiipija/

Komppaan Malia ja HJalavaa. Tämä on selvä mustatäplähiipijä. Keltainen siiven ulko-osan eturenasta takareunaan muodostaa yhtenäiseen alueen eikä muodostu erillisistä täplistä.

Joo, koiraalla, mutta kun kuvassasi on naaras! Vertaappa niihin!

Loogisesti ja värien puolesta tämä sopisi paremmin keltatäplähiipijän naaraaksi, mutta onkin mustatäplähiipijän naaras. On kuin kompakysymys! Niin n äyttää olevan!