Kesäkuinen pikkumittari [Eupithecia vulgata]

Tämä(kin) pikkumittari osoittautui vaikeaksi.määrittää. Se on kuvattu 18.6.2017 Virolahdella.

Ompas omituisen värinen! Otuksen värit ei taida olla ihan kohdallaan?

Eupithecia vulgata tulee mulle mieleen.

Toinen mieleen tullut oli intricata johtuen takaruumiin tyven tummasta poikkivyöstä, mutta sellainen voi tosiaan olla vulgatallakin… Värit on sen verran erikoiset, etten uskalla varmaksi sanoa suuntaan tai toiseen.

Olen jo kauan haaveillut eräästä pikkumittarilajista. Reviirini on Virolahdella hiekkaisella merenrannalla, jossa kasvaa runsaasti mm. pietaryrttiä. Etsimäni laji ei ole tietääkseni kovin vaikea siellä, muualla Suomessa se toki on.
Uskoisin perhosen värien olevan suunnilleen kohdallaan. Se on kuvattu paikassa (kuistivalolla), mihin ei juuri synny vääristymiä. Toinen valoni, mustavalo, vääristää välillä pahasti.

Meinasitko E. simpliciataa? Se on myöhäisempi laji eikä kuviot muutenkaan natsaa.

Vertaa kuvioita Kuvapankin E. vulgatan Ta:Hartola 23. 5. 2014 yksilöön :grinning: E. Vulgatasta tavataan aika ruskeita yksilöitä. Kuvan otuksella on etu- ja takasiivissä vulgatalle sopivat pienet valkeat läiskät, myös “vulgata mutka” löytyy…

Hauska huomio: puhelimella en saanut vulgata-kulmista tolkkua, vaan päin vastoin katsoin että ne olivat loivat, mutta tietokoneella ne näkyvätkin aivan selvästi lajityypillisen jyrkkinä. Liittynee kontrasteihin tms., mutta lopputulos on se, että nyt olen vulgatasta samaa mieltä.

Olette ilmeisesti murskaamassa pitkäaikaisen haaveeni. Kertokaa vielä, mikä pudottaa pernotatan pois.

En tunne lajia pernotata omakohtaisella kokemuksella, mutta äkkiseltään tulee mieleen, että se on yleisväritykseltään vaaleampi ja sillä ei ole takaruumiin tyvellä tummaa vyötä, eikä sillä ole noin voimakasta kulmaa ulommassa poikkiviirussa. Lisäksi sen ulkosarake on tasavärisempi ja tummempi kuin muu siipi.

On kai sitten taivuttava vulgataan. Joku on sanonut, että tappio kasvattaa luonnetta enemmän kuin menestys.