Turku 21.9. Parhaillaan ilta kahdeksalta vierailee pihamme tupakkakukissa kiertokiitäjä. Ilma on lämmin ja pieni vesisade ei haittaa. Näyttää olevan ihan sekaisin näistä tuoksuista. Minulle tämän on ensimmäinen havainto lajista.
Kiinnostaa tietää onko jokin erikoinen tupakkalajike? Itsellä oli viime kesänä korkeana kasvavaa, jonka piti olla yöperhosille mieleen. Näin siinä vain yhden yökkösen, vaikka monena yönä kävin katsomassa. Sain taimen taimivaihdossa, joten en tiedä lajiketta. Tänä kesänä ostin matalan lajikkeen, jossa en nähnyt yhtään perhosta. Molempina kesinä oli valkokukkainen, jonka pitäisi parhaiten houkutella perhosia. Mistähän löytäisi perhosille mieluisen tupakkakukan…
Lajia en kyllä tunne. Ovat niitä valkoisia pitkävartisia. Syksyisin kerään aina siemenet ja keväällä kasvatan uudet taimet. Itsekin olen sitä mieltä , ette eivät nuo perhosille tunnnu maistuvan. Tänä kesänä taisi yksi mäntykiitäjä näkyä ja kuukausi sitten yksi etelän päiväkiitäjä kuten edellisvuotenakin. Odotukset perhosten suhteen olivat toteutumaa korkeammat. No nyt sitten tuli vähän vaivanpalkkaa tuon kiertokiitäjän muodossa.
Valkotupakka ‘grandiflora’ houkuttelee ja narsissitupakka. Valkotupakka on se, joka kasvaa korkeaksi. Narsissi, ainakin minulla on ollut matalampi. Koristetupakka on matala, voi olla monen väristä. Ei houkuttele. Huomaa sen itsekin tuoksusta, mikä toimii
. ali