Kiiltelevä nopsakki [Philodromus cespitum koiras]

Tänään näyttää olevan minulle oikea hämppypäivä! Jo toinen ennen näkemätön laji minulle. Philodromukselta tämä minun silmiini vaikuttaa. Pajarre mainitsee kultanopsakin, mutta ei anna tieteellistä nimeä. Olettaisin kuitenkin sen tarkoittavan lajia Philodromus aureolus. No, nehän nettikuvissa kiiltelevät juuri tämän minun kuvaamani kaltaisesti, mutta tosin yleensä vihertävän sävyisenä. Pari punertavan sävyistäkin kyllä huomasin. Mutta aureolusta ei Laji.fi:ssä näy kuin länsirannikolla päin - ja minä kuitenkin asun täysin toisella laidalla Suomea! Mikä tämä koiras mahtaa olla?



Joensuun Kiihtelysvaara 14.6.2021

Todennäköisimmin jokanopsakki, P. cespitum (jollei sitten harvinaisempi viirunopsakki, P. collinus).

ma 14. kesäk. 2021 klo 17.16 Terttu Sepponen sivustolta LAJI.FI-foorumi <laji@discoursemail.com> kirjoitti:

Kiitokseni taas sinulle, Markku! Sitä ihminen aina innostuu nähdessään jotain uutta ja hienoa… :roll_eyes: Ei noita viirunopsakkejakaan näytä täälläpäin havaitun, joten on tyydyttävä näistä tavallisimpaan Philodromus cespitum -lajiin. Näyttäähän silläkin olevan näitä hyvin tummia ja jopa kiilteleviä muotoja. Minä olen tähän asti tämän lajin naaraita kuvatessani nimennyt ne jokapaikannopsakeiksi. Sinä käytit lyhyempää jokanopsakki -muotoa. Kumpaa pitäisi käyttää? Laji-sivustollahan ei vielä näitä suomenkielisiä nimiä näy lainkaan, mikä on harmi. Me “tavan pulliaiset” emme niin helposti muista noita tieteellisiä nimiä, joten arkisesti asioista puhuessa tuntuisi mukavammalta käyttää suomea. Onko sinulla, Markku, mitään tietoa, onko edes aikomus jossain vaiheessa saada asia korjatuksi?

Malttia, nimistö on (lopultakin) parhaillaan asiantuntijoiden syynissä. :slightly_smiling_face:

ma 14. kesäk. 2021 klo 20.13 Terttu Sepponen sivustolta LAJI.FI-foorumi <laji@discoursemail.com> kirjoitti:

Niin, mulla on ollut pyrkimys nimien lyhentämiseen - kuten tässä jokapaikannopsakki jokanopsakiksi. Lopputulos ei ole vielä tiedossa.

ma 14. kesäk. 2021 klo 21.24 Markku A. Huttunen <markku.a.huttunen@gmail.com> kirjoitti:

Hyvä uutinenhan tämä on. :ok_hand: Ja malttia minulle on jo tähän ikään mennessä kehittynyt… :wink: