Kiinnostava koi [Eriocrania sangii purppurapäistärkoi]

Kiinnostava minulle siinä mielessä, että varmaan sadan otoksen jälkeen sain aikaan ainoastaan nämä heikkotasoiset kuvat! Kyllä minä ihan rehellisesti kadehdin teidän ammattilaisten taitoa ja välineitä… Tämä 5 mm pituinen koi vietti päivälepoaan maakellarini hämärässä katossa. Omat tutkailuni eivät tuottaneet tulosta. Mikähän se mahtaa olla?


Joensuun Kiihtelysvaara 1.5.2018

Iloista vappua kaikille! :rofl:

Voisi olla Eriocrania salopiella, mutta takuuseen en mene. Suku kuitenkin lienee oikein.

Tarkoitit varmaan sangiellaa.

Kiitos teille kumpaisellekin avustuksesta! Minua alkoi yhä enemmän kiinnostaa tämä pikkuruinen otus. Ensinnäkin se, miten paljon sellaista väriä ja kuvioita paljastuu valokuvauksen avulla, mitä paljain silmin ei pysty erottamaan. Ja sitten se, miten monta samankaltaista lajia näidenkin joukosta löytyy. Kävin mm. tällä sivustolla Eriocrania sangii - LepiWiki ja sain sieltä tietoa, että Eriocrania sangii purppurapäistärkoi ja Eriocrania semipurpurella isopäistärkoi ovat niin lähellä toisiaan, että ne pystyy erottamaan toisistaan vain genitaalitutkimuksella. Sitten on vielä Eriocrania salopiella ja Eriocrania cicatricella, jotka myös aika paljon muistuttavat niitä… Onkohan näiden lentoajoissa eroja, minkä perusteella nimeäminen voisi tarkentua? Toistaiseksi merkitsen tämän nimellä päistärkoi Eriocrania sp., mutta tietenkin toivon, että keskustelu jatkuisi ja johtaisi johonkin tarkempaan, jos mahdollista.

E. sangiin tornaalilaikku on selvempi kuin semipurpurellalla, mistä nämä kaksi voidaan kyllä erottaa toisistaan. Eri asia on se, että semipurpurella sisältää 3 lajia, joiden erot ovatkin sitten pienemmät. Tästä saadaan lisätietoa, kunhan nuo lajit on ensin kuvattu tieteelle.

1 tykkäys

Suurkiitokset sinulle, Harri. Minä vaihdan nimeksi E. sangii.