Kimalaiskuolemat

Siis oon tänä keväänä nähnyt tähän mennessä enemmän kimalaiskuolemia kuin koko viime vuonna yhteensä. Miksi kimalaisia kuolee nyt niin paljon? Onko syynä torjunta-aineet vai mikä?

Voisiko kyse olla jostain paikallisesta tekijästä. En ole itse ainakaan törmännyt tällaiseeseen. Täällä länsirannikolla ainakin kimalaisia tuntuu piisaavan erittäin paljon.

Täällä Jyväskylässä en ole löytänyt kuolleita kimalaisia. Säät ovat vaihdelleet kylmästä-kuumaan, joten silläkin on vaikutusta. Laitan kuumalla kelillä vesialtaita linnuille ja hyönteisille. Vanha muurinpohjapannu on hyvä, koska siinä on loivat reunat. Käytän myös saviruukkujen lasitettuja aluslautasia, joihin laitan kiviä.

Thermacellin vaikutusta kimalaisiin tutkitaan varmaankin koko ajan. Voisikohan sillä olla vaikutusta paikallisesti?

Vai alkaako talvehtineet ja munineet kuningattaret jo kuolemaan? Vähän on kyllä vielä aikaista.

Joo ei ole havaintoja kuolemista. Kimalaisia tuntuu olevan täällä aidossa lännessä nyt huomattavasti enemmän kuin kolmena aikaisempana vuonna. Varsinkin pensaskimalaisia. Aiempiin keväisiin poiketen myös pelto-ja kartanokimalaisia huomattavasti enemmän.

En ole pannut merkille minkä laji kimalaisia olen nähnyt kuolleena. Täytyypä tarkkailla jatkossa inko kyseessä joku tietyn lajinen kimalainen. Tämä on kyllä maataloudellisesti tärkeää aluetta että jos jonkun tietyn torjunta-aineen köyttö on lisäöntynyt täällä seudulla niin sitten ne ehkä kuolee siihen. Mut en lähde kuitenkaan tutkimaan kuka viljelijä on mitäkin ainetta käyttänyt. Siihen ei resurssit riitä.