Kimallusta kerrakseen! [Chrysis cf. solida tukkikultiainen]

Istuin iltapäiväkahvilla kuistilla, kun huomioni kiinnittyi kapeaan alle sentin mittaiseen ötökkään, joka pyöri kaiteen päällä. Se kimalsi vihreänä ja punaisena auringon säteiden osuessa siihen. Pitihän kahvi jättää siihen paikkaan… Nyt tutkailtuani kuvaustuloksia, olen tullut siihen päätelmään, että tämä olisi tulikultiainen Chrysis ignita. Onko?


Joensuun Kiihtelysvaara 3.6.2018

Tätä ei voi varmuudella kuvista määrittää, mutta veikkaisin otuksen olevan Chrysis solida -naaras. Tähän lajiin viittaisi mm. kolmannen selkäkilven muoto.

Kiitos, Juho! En tajunnutkaan, että näitä Chrysiksiä on noin paljon erilaisia. Kun luin enemmän C. solidasta, selvisi, että ne viihtyvät siellä, missä on kuolleita puun runkoja ja sen isäntähyönteisiä tummakoloampiaisia. Takapihani rajoittuu mäntymetsikköön, missä on maassa pitkällään myrskytuhojen runkoja ja pystyssä puolikkaita puita. Sinä olet tutkinut Chrysiksiä paljon, huomasin. Ikävä kyllä minulla ei ole tuon tarkempia kuvia, vaikka niitä lisää onkin.

Tämä kuva ei taida paljoa auttaa määrittämisessä? Merkitsen cf:llä.

Kyllä nää on nimensä mukaisesti kultiaisia hyönteismaailmassa, tuossa on määrityskaavoja:https://www.artsdatabanken.no/Pages/200989

1 tykkäys

Juuri tuota sivustoa minä tavasin aamulla hartaasti ja yritin oppia! :woman_student: