Koi 4 täplää siivissä

Moi, taas löytyi lisää koita. Mikähän laji tällä kertaa on kyseessä? :slight_smile:

Osaatteko sanoa, miksi näitä luonnon koita pörrää talon ympärillä? Niitä on ollut jo useita eri lajeja ikkunan väleissä ja ulkona. Misdä tällaiset lajit viihtyy? Lepakoita en ole nähnyt ja hiiriräpsään meni vain pari, kun testasin ettei ole pesiä. Mikähän niitä kiehtoo?

Tämä foorumi on ihan huippu hyvä. Arvostan :).

Lajia en tunne, mutta tällaiset pienet perhoset talvehtivat erilaisissa rakosissa. Yleensä ulkona luonnossa, mutta myös talojen ulkovuorauksessa, ikkunoiden väleissä ja mistä vaan sopivan kuivahkon paikan löytävät. Minulla niitä tulee polttopuiden mukana liiteristä sisään ja sitten lämmettyään lähtevät lentelemään. Viimeisimmäksi minulla oli koiranputkilattakoi kaverina; pyydystin sen ja vein suojasäällä ulos etsimään parempaa lopputalven viettopaikkaa. Sisällä on yleensä liian kuivaa ja lämmintä eikä ravintoakaan tarjolla, joten ne kuolevat. Toinen mistä niitä tulee ovat kukkaruukut, joita säilytän viileässä ja nyt nostin esim. pelargoniat valoon sisälle.

Lisäisin vielä, että sinulla on varmaankin oiva paikka perhosille kesällä, koska niitä on paljon talvehtimassa. Jos ravintokasveja on lähellä taloa, niin perhosetkin jäävät lähelle niitä talvehtimaan.

Jos tämä kotimainen laji on (ei ole kulkeutunut esim. ostetusta ruukkukasvista), niin talvijäytäjäkoi (Carpatolechia decorella). Itse en ole ko. lajia onnistunut näkemään. ali

1 Like

Talvijäytäjäkoi on uhanalainen laji ja harvinaisuus!

Huvikseni kattoin mitä iNaturalist tarjoaa noista kuvista ehdotukseksi. Näitä ei voi kovin varmaksi ottaa mutta voi miettiä voisiko olla joku näistä
talvijäytäjäkoita ei osannut tarjota, kenties liian harvinainen

Olen Alin kanssa samaa mieltä.
Ei voi olla mikään yllä mainituista INaturalistin ehdotuksista.
Talvijäytäjäkoi on tosiaan 2019 luokiteltu vaarantuneeksi lajiksi, mutta se on ollut 2021 alkaen Turun seudulla varsin runsaslukuinen laji, joka toukkana elää kaiketi tammella ja talvehtii aikuisena. Turun ulkopuolelta vain yksittäishavaintoja, Helsingin seudulta pari havaintoa, Keravalta kaikista itäisin/koillisin. Lieneekö havaintopaikka Turun seudulla?

1 Like

Havainto on Turun kupeesta Littoisista eli Kaarinasta :).

Jostain syystä eri lajisia luonnon koita on paljon talon ympärillä. Enkä ymmärrä miksi. Lähellä ei ole kuin tuija-aita ja nurmikkoa. Naapureilla voi toki olla kiinnostavia kasveja ja pensaita.

Lajin toukka elää tammilla ja se on voimakkaasti yleistynyt Turun seudulla viimeisen uhanalaisarvioinnin jälkeen. Näin jälkikäteen on helppo arvioida, että ilmastolliset syyt ovat aiemmin vaikeuttaneet lajin selviytymistä ja kun ne rajoitteet ovat Turun seudulla vähentyneet/poistuneet, lajin kanta on “räjähtänyt” kasvuun:

Lajimääritys on siis aivan oikein.

2 Likes