Koi, mittareita, yökkönen?

Mahtaisko tuo koiperhonen olla koiranputkikoi? Sitten toinen oletus Vihervarpumittari, edellisessä kyselyssä oli ko. laji, mutta eri perhonen, ovatko serkkuja vai? Kolmas kuva mittariperhosiako myös? Ja mikähän yökkönen on neljännessä kuvassa? Ja vielä viides, onko se Mäntyneulasmittari? Perhoset kuvattu Imatralla aamuyön hetkinä 28 - 31.8.2019. Tulivat kuistin valoille.



Joo, mielestäni Agonopterix heracliana (vs. ciliella ei voi olla ihan satavarma), Chloroclysta siterata, Colotois pennaria, Mniotype satura ja Thera firmata.

Kakkonen on Chloroclysta miata.

Kiitos Janne! Myös Pekka… olin itse samaa mieltä tuon miata määrityksen puolesta! Ne on kyllä tosi vaikeat määrittää, pitäisi siirtyä laboratorioon, saada sitä DNA:ta vertailuun :wink: mutta pysytään kuvissa ja niitten tarkkailussa.

@Mali, niin on, mun piti jopa kirjoittaa miata mutta sekoilin!

@Heikki_Anttonen Kyllä miata ja siterata erottuvat ainakin luonnossa. C. siterata on pienempi, kapeasiipisempi, ehkä röpelöisen kirjavampi ja raikkaan ruohonvihreä vs. miatan synkempi jäkäläisempi sävy.

(Jep, DNA ei olisi koskaan haitaksi, ties mitä muuntelua tutuissakin lajeissa on piilossa.)

Miata on puhtaan vihreä-valkoinen (vihreä kyllä kellastuu kevääseen), kun taas siteratassa on häivähdys ruskeaa säteittäisesti siiven tyvestä kärkeä kohti.

Miatassa vaaleammat alueet jatkuvat siiven takareunasta etureunaan jotakuinkin samansävyisenä (varsinkin keskisarakkeen ulkopuolinen vaalea), kun taas siteratalla vaaleaa on siiven etu- ja takareunassa, mutta välissä ulompi vaalea katoaa lähes kokonaan. Muutenkin siteratan vaaleat alueet ovat vähemmän kontrastisia lukuun ottamatta siiven eturenaa keskisarakkeen ulkopuolella; se näyttää lähinnä vaalealta täplältä.

Kiitos tarkennuksista!

Kiitos tarkennuksesta!