Koisa koivunrungolla [Eudonia lacustrata]

Kuvattu Jyväskylässä 2.7.20

1 Like

Raimo, tiedostan varsin hyvin, ettei minun pitäisi lainkaan puuttua näihin perhosten määrityksiin, mutta olen sen verran monta metsäsammalkoisaa (Scoparia ambigualis) kuvanut ja saanut foorumilaisilta niille nimen, että nyt uskaltaudun sitä sinulle ehdottamaan… :roll_eyes: :wink: Kuvasi tuntui oitis tosi tutulta ja tsekkasin omista kuvistani.

Kiitos Terttu uudesta lajista. Olet kehittynyt määrityshommissa reippaasti, joten uskallan laittaa sen vihkoon ja kuvastooni. :butterfly:

Mun silmään tämä on ennemminkin Eudonia lacustrata. Näät ei oo mulla hääppöisesti hanskassa…

http://insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Genus.html?order=Lepidoptera&family=Crambidae&genus=Eudonia&username=&password=

http://insects.fi/hyonteistietokanta/plugins-html/Wiki/Lepidoptera/Genus.html?order=Lepidoptera&family=Crambidae&genus=Scoparia&username=&password=

Sori Terttu mutta tällä kertaa Pekan kokemus painaa vaakakupissa enemmän.

Eipä mittää - yritys hyvä kymmenen! :wink: Hienoa, että sait oikean määrityksen. Nytpä minä kysynkin tässä samalla Pekalta näistä minun koisistani, joista vain ensimmäinen ja viimeisin on näköjään ollut foorumilaisten apuja - kaksi keskimmäistä omia yritelmiä…

Jaksaisitko, Pekka, katsoa näitä minun koisiani mitä ne oikein mahtavat olla? Ylhäällä vasemmalla olevan olet sinä miettinyt joko Eudoniaksi tai Scopariaksi, mutta päädyit Scoparia ambigualis-lajiin. Kaksi keskimäistä olen itse yritellyt - ja nyt kun katselen niitä, niin taitavat olla Eudonia lacustrataa. Vaan ovatko sittenkään…? :roll_eyes:

Ylärivissä vasemmalla on Scoparia ambigualis ja oikealla Eudonia lacustrata. Alarivistä en saa oikein otetta. Lentoajoista ehkä voisi jotain päätellä.

Kiitän sinua, Pekka! Kyllä minäkin nyt olen näkevinäni joitain eroja näissä, kun ovat vierekkäin. :face_with_monocle: :thinking: Varmistin vielä kuvauspäivät: ylävas. 30.6.2019, yläoik. 15.7.2019, alavas. 12.8.2019 ja alaoik. 21.6.2020. Mahtaako näistä tiedoista olla apua? Kaikki kuvattu tässä samassa ympäristössä kotipihalla.

Alavasen on varmaankin Eudonia truncicolella. Laji on aika myöhäinen.

Olen tosi kiitollinen, että jaksoit paneutua näihin minun kuviini! Nyt saan viimein perhoset omiin oikeisiin lokeroihinsa. Tällaista elosammalkoisaa en ollut huomannut olemassakaan. Opin taas paljon uutta…

Alaoikea on myös Scoparia ambigualis. Sitten määritykset on kohdallaan.

Suurkiitokset sinulle viimeistelystä, Jari! :grinning: