Kolme ludetta tältä aamulta [Koivulude, suokkolude ja piennarlude naaras]


1


2


3


3

Rääkkylä 31.7.2022, kaikki rehupaalien kupeelta. Nämä on niin vaikeita kun väri vaihtelee. Nyt pitää lähteä sunnuntai ajelulle, en malta tutkia nettiäkään.

  1. Koivulude - Elasmucha grisea
  1. Koivulude.

  2. Suokkolude tai koivulude.
    Lajin erottaa, suokkoluteella etuselän etunurkissa selvästi erottuva hammas ja vatsa on musta pisteinen.

Koivuluteella etuselässä tylppä tai epäselvähammas, eikä vatsassa ole juurikaan mustia pisteitä.

  1. Luultavasti Piennarlude.

Yrjön tunnistama koivulude on oikein. Toinen on piennarlude (Stenotus binotatus) naaras. Jos kiinnostaa, voit katsella tätä minun viestiäni. Uutuusluteitani - Selkärangattomat eläimet / Luteet - LAJI.FI-foorumi
Edit. Ahaa, Katriina ehti ennen minua. :wink: Tuosta koivuluteesta en ole satavarma… varsinkaan, kun Katriinalla näyttää olevan varmempaa tietoa.

1 tykkäys

1 . Ei näytä hammasta olevan.
2. Näyttää jokin hammastuksen tapainen olevan oikeanpuolimmaisessa etunurkassa. Mutta koska kuva ei ole tarkka minun silmilleni niin en uskalla lukita kumpi on. :sweat_smile:

Olisko näistä apua, tämän tarkempaa en saanut.

Kyllä Koivuluteeksi laittaisin molemmat.

Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille.

Tuo toinen on suokkolude. On sillä sen verran sitä hammasta. Lisäksi oranssit jalat ja tumma selkäpuoli ovat yhdistelmä jota ei koivuluteella taida olla.

Kiitos Petro.