Kolme perhosta odottaa nimeä [Scotopteryx chenopodiata, Scoparia ambigualis ja Deltote pygarga]

  1. Mahtaako tämä silti olla pihamittari (Scotopteryx chenopodiata), vaikka väritys onkin enemmän harmaa kuin ruskea?

  2. Tämä lienee joku sammalkoisa (Scoparia), mutta mikä niistä?

  3. Tämä jo hiukan resuinen mittari(?) ei sano minulle mitään. Jospa teille…


Joensuun Kiihtelysvaara 15.7.2019

  1. On kyllä pihamittari.
  2. Vyökiiltoyökkönen – Deltote pygarga
  1. on pihamittari
  2. sanoisin, että ambigualis
  3. Kutsun tätä riesayökköseksi, kun sitä on alkukesästä joka paikassa, ja pitää kuitenkin katsoa joka kerta. Deltote pygarga.
    Pekka

Kiitos, Lasse. Tarkoitit vyökiiltoyökköseksi varmaan kolmosta, eikö?

Kiitos, Pekka. Pihamittari ja vyökiiltoyökkönen varmistuivat oikein kahdelta suunnalta yhtaikaa. Ilmankos tuo kolmonen vaikutti jotenkin tutulta - olen minäkin alkukesästä kuvannut sitä aina uudestaan ja uudestaan, kunnes opin tuntemaan sen. Se oli minulle tämän kesän uutuus. Niitä kaiketi oli runsaasti joka puolella. Mutta niin vain näköjään kävi, että oli jo ehtinyt unohtua… Metsäsammalkoisa (Scoparia ambigualis) oli minulla vahvimmin mielessä, mutta uskonpuute iski.

Minä kyllä kirjoitinkin kolmosen, mutta sivu muutti sen kakkoseksi.

Joo, tällaista nämä automaattiset ohjelmat tekevät! Joskus on tosi ärsyttävää, kun ne tietävät paremmin kuin kirjoittaja itse, miten pitää toimia. Pekka onnistui, kun hän käytti kaikkia kolmea järjestysnumeroa peräkkäin. No, joka tapauksessa asia tuli selväksi ja nyt tiedän syynkin. :slightly_smiling_face: