Kolme toukkaa [Colocasia coryli, pähkinäyökkönen, Rheumaptera hastata, keihäsmittari ja Tenthredo zonula, ahoisolehtiäinen (pistiäinen)]

Ykkönen näyttää täplätupsukkaalta, mutta en ole koskaan tavannut näin valkoista yksilöä. Onko kyse nuoruusvaiheesta vai onko tämä ihan joku muu laji?

Kakkonen taitaa olla joku mittari. Mutta mikä? Löysin sen taikinanmarjapensaan tiukahkosta lehtikääröstä, jossa oli myös paljon ulostetta. Kooltaan se oli noin 10 mm luokkaa.

Kolmas oli särmäkuismalla ja ilmeisesti syönyt jo yhtä terälehteä kukasta. Liittyisikö tämä laji jotenkin särmäkuismaan… :thinking:

1. Joensuun Kiihtelysvaara 2.8.2025

Eka toukka on pähkinäyökkösen.

su 3.8.2025 klo 7.48 Terttu Sepponen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:

1 tykkäys

Kiitos, Markku. Niinpä näyttääkin olevan. Tässä tuli minulle aivan uusi laji kokoelmiini. :smiley:

Kolmas toukka on ahoisolehtiäinen, Tenthredo zonula.

1 tykkäys

Kiitos tunnistuksesta, Jukka. Aivan oikealla ravintokasvilla tämä onkin. Arvelin jo viestiä kyhätessäni, että pitäisi tämä kirjata omaksi viestikseen, koska näytti niin pistiäisen toukalta…

Kakkoseen ehdotan keihäsmittarin – Rheumaptera hastata - toukka. Tämän tunnettu ravintokasvi on punaherukka, joten eiköhän se voi taikinanamarjallakin elää. Olen tavannut lajista vain ‘lähes mustia’ toukkia, mutta alla olevan linkin mukaan toukka voi olla myös löytämäsi näköinen:

Rheumaptera hastata - LepiWiki

1 tykkäys

Kiitos avusta, Juhani. Todella erinomainen verrokkikuva tuolla LepiWiki -sivulla! Uskoisin, että toukan ikääntyessä väri tummenee. Tämä yksilö oli tiiviin lehtikäärön sisällä ja minä uteliaisuuttani avasin mykkyrän. Aikuinen keihäsmittari on minulle tuttu useiden vuosien ajalta, mutta nyt näin siis toukankin.

Samaan herukoiden (Ribes) sukuun viinimarjat ja taikinanmarja kuuluvat, joten varmasti on kelvollinen ravintokasvi keihäsmittareille.