Kolme yökköstä [ A.remissa E.tritici X.speciosa ]

Tuo alimmainen voisi olla kirjoharmoyökkönen Xestia speciosa

Missä ja milloin nämä on kuvattu?

Hyviä kysymyksiä Hannu, tuli tehtyä tommoinen peruskömmähdys .
Kaikki on Orivedeltä ja eka on 30.8.2017 , 2 seuraavaa on 5.8.2017

  1. Euxoa nigricans
  2. Apamea remissa
  3. Xestia speciosa

Edit. vai onko eka kuitenkin Euxoa tritici.

Eiköhän se nigricans ole.

-Toni

Kiitos määrityksistä

Mutta eikös se ole juuri triticille tyypillistä, että sekä munuaistäplä että rengastäplä ovat vaaleatäytteiset, kun vaaleilla nigricanseilla on usein vain ulkoreunat vaaleat? En tiedä miten paljon molemmat poikkeavat ko. tuntomerkistä, mutta tuo näyttäisi kuitenkin olevan kohtalaisen johdonmukainen sellainen. Onko näistä kirjoitettu joskus esim. Baptriaan määritysartikkelia?

Sitä just katoin. Tuntosarvet sopii paremmin triticiin, mikäli oikein tihrustin.

Koiraan tuntosarvissa on pienet erot.
tritici: jaokkeet runsaat 2 kertaa pituuttaan leveämmät, ripsikimput selvästi siiman läpimittaa lyhyemmät

nigricans: jaokkeet lähes kaksi kertaa pituuttaan leveämmät, ripsikimput pitkät, n. siiman paksuuden pituiset

Ei vissiin pitäisi vilkaista näitä vaikeampia lajipareja kovin nopeasti läpi ja kirjoittaa ensifiiliksen pohjalta.

Tsekkasin nyt nopeasti kokoelmista ja tosiaan triticillä tuo rengastäplä on korostetun vaalea kun nigricansilla ± tumma. Vähän kuitenkin mietityttää tuo ul pv ja mun mielestä se menee munuaistäplän myötäisesti ja se taas mun ymmärtääkseni viittaa nigricansiin. Tuntosarvieroista mä en sano mitään.

-Toni

Pistän tähän pari kuvaa , jotka ehkä selkiyttää tai mutkistaa asiaa. Pistin tuon alimmaisen kuvan , koska itse ajattelin perhosen tummuutta , joka viittasi nigricansiin ja muutenkin todennäköisempään lajiin. Tässä kuvassa se ei vaikuta niinkään tummalta. Riippuu kuvakulmasta ja onko käytetty salamaa , sekä muista asetuksista. Tuntosarvikin viittaisi enemmän triticiin , jos olen tulkinnut oikein. Kuvauspaikka on järven rannalta metsän keskeltä , johon johtaa hiekkatie.

IMG_9092

Kyl se on Euxoa tritici :grinning: