Kolme yökköstä [Hoplodrina sp., Mesoligia furuncula ja Hoplodrina blanda]

Ei tämä kellertävä ykkönenkään muistaakseni järin suuri ollut, mutta tuo väritykseltään “omituinen” kakkonen oli kyllä ykköstä pienemp, jos nyt sitten tämänkin oikein muistan…

Vihti 11.8.2022 (1.)

Vihti 13.8.2022 (2.)

Ykkönen on minusta Hoplodrina, mutta laji on vaikeampi. Toista veikkaisin Mesoligia furunculaksi.

Jälleen kiitokset JKT, kun jaksat antaa kommenttisi näihin kaikkiin "ongelmayksilöihinkin!

Minkä kokoinen tuo ylempi oli? Mulle tulee mieleen Noctua comes.

Toni

Aika paljon on tullut otettua kuvia, joten noiden perhosten koon muisteleminen ja kertominen saattaa olla hetkittäin vähän petollista puuhaa. Se mieli- ja muistikuva minulla tästä yksilöstä kuitenkin on, että sopisi ehkä paremmin noiden Hoplodrinojen kokohaarukkaan, tai korkeintaan ihan Noctua comeksen alarajoille, jos sinnekään.
Ihan hyvä uusi ehdotus tuo Noctua comes ulkonäön suhteen, siitä kiitokset Toni. Oma olettamus kuitenkin on, että tässä tapauksessa se olisi liian kookas laji.
.

Minua jäi vaivaamaan ja pohdituttamaan tuo Tonin ehdotus. Olisiko se sittenkin todellinen vaihtoehto tuolle ykköselle? Liitän mukaan yhden lisäkuvan pohdittavaksi. Tämä kuva on otettu saman vuorokauden aikana kuin tuo ykköskuva. Ykkönen otettu yöllä ja tämä uusi kolmoskuva saman päivämäärän aamupäivällä.Mitä mieltä tämän lajista? Koko saattaisi riittää myös Noctualle. Koskaan aikaisemmin ei Noctua comesta ole ainakaan tunnistetusti pihapiiristä kuvattu.

Vihti 11.8.2022 (3.)

Jos tuo alin on sama yksilö kuin mistä comesta väänsin, niin ne väännöt voi unohtaa. Alin on blanda.

Toni

Kiitokset Toni selkeyttävästä vastauksesta. Siitä en ole lainkaan varma onko 1. ja 3. peräti sama yksilö, mutta noita Hoplodrinoja on tullut kuvattua, joten eiköhän tuo ykkönenkin todennäköisimmin Hoplodrina (blanda?) ole.

Ja se kakkonen on furuncula!

Taisit Pekka laittaa " pisteen iin päälle" tälle keskustelulle, kiitokset! Palapelin palat ovat varsin hyvin loksahdelleet paikoilleen. Tuon ykkösen kuitenkin jätin sp.-tasolle.