Korennon / perhosen / kuoriaisen toukka ?[Anthrenus museorum]

10.5 -19
Pituus 4 mm, mitattu.
Mökin sisäseinällä kiipesi hiljalleen ylöspäin.
Siirsin talouspaperilla pöydälle jossa muutama kuva lisää.

Mieleen tuli harsokorento, mutta nuo komeat perän

karvatupsut, eikä myöskään pituus oikein sovi kuvioon.
Museokuoriaisen toukka olisi pituuden puolesta sopiva, mutta " eppäillä soppii "

Mökki on kylmillään talvella, joten ilmojen lämmittyä " ötökät " lähtevät liikkeelle ja joutuvat sattumalta linssin eteen.

Kun pääsin kolmanteen kuvaan asti, niin mieleeni tuli heti: “Museokuoriainenhan tuo on.” Tosi komeat nuo perätupsut! Minä en ole asiantuntija muuten kuin, että olen itse kuvannut näitä pari kertaa. Vertasin vielä kuviani sinun kuviisi ja samalta näyttää.

On se uskottava, että museokuoriainen on kyseessä.
Kiitos Terttu.

Taitaa olla aika tarkastella tarkemmin mökille kerääntyneitä vanhoja vaatteita ym. " museoaikaisia " huonekaluja / tarvikkeita.

En minä ainakaan yksittäisistä huolestunut, enkä ole mitään tuhoa havainnut. Hyönteismaailma-sivustolta kopioin seuraavan tekstin: “Jos linnunpesiä sijaitsee lähellä hormeja tai muita vastaavia kulkuväyliä, saattavat toukat syksyllä vaeltaa sisätiloihin talvehtimaan. Huoneissa liikkuvat toukat vahingoittavat tekstiilejä ja turkiksia syömällä niihin reikiä ja katkomalla karvoja. Toukkia on yleensä asunnoissa vain muutamia, jolloin tuhotkin ovat vähäiset. Jos kuoriaisia löytyy, puhdista tai pakasta mahdolliset hyönteis- ja eläinkokoelmat. Museoiden kokoelmissa ja vitriineissä ne voivat aiheuttaa suuriakin vahinkoja, jollei niitä huomata ajoissa.” Eli ei syytä huoleen, uskoisin! :grinning:

Tämä on tosiaan selvä museokuoriaisen (Anthrenus museorum) toukka, jos sen suhteen jäi epäselvää. :slight_smile:

2 tykkäystä