Krassinsyöjä [ehkä Plutella xylostella, kaalikoin toukat]

Paljain silmin en edes havainnut tätä pikkuruista toukkaa, jota krassini maku miellyttää. Varmaan niitä on toisissa lehdissä lisää. Huomasin tämän yhden vasta nyt koneen näytöllä, kun olin kysymässä teiltä, mitkä syövät krassin lehtiä.

Joensuun Kiihtelysvaara 13.7.2026

Ainakin kaalikoi syö krassia. Viime kesänä omat krassit olivat aika kärsineen näköisiä, kun kaalikoin toukat tuhosivat ne.

1 Like

Kiitos tiedosta, Ilari! Täytyy vielä kokeilla, saisinko kasvin pelastettua jollain sprayllä… Auttaisikohan mäntysuopaliuos?

Mäntysuopaa ei kai enää suositella ollenkaan torjuntaan. Ei ilmeisesti ole sellainen luonnollinen torjunta-aine niinkuin ennen ajateltiin. Itse olen kokeillut nokkoslitkua, mutta en ole varma toimiiko: Eli siis vesiastiaan nokkosia muhimaan pariksi päiväksi ja sitten se neste vaikka sumutinpullolla toukkien päälle. Toimii ilmeisesti lievänä myrkkynä ja haju ehkä karkottaa aikuiset perhoset munimasta. Tätä tosiaan liuottaa vain pari päivää, toisin kuin jos tekisi lannoitteeksi. Jos toukkia ei ole kovin paljoa kannattaa varmaan myös ihan vaan käsin litistellä toukkia.

Joo, muistan joskus kuulleeni tuosta mäntysuopa -myytistä… Ei ole pitkään aikaan ollut riesaa mistään tuholaisista. Malva-rintamallakin on viime aikoina ollut rauhallista. Kokeilenpa nokkosuutetta. Ei se ota jos ei annakaan.

1 Like

Tai annat toukkien ottaa osansa :slight_smile:

1 Like

Jos toukkia olisi valtavat määrät, niin kyllä minä haluaisin mielummin katsella kukkia eli en olisi niin vieraanvarainen, vaan yrittäisin torjua niitä. Mutta tänään kävin suurimman osan lehdistä läpi molemmin puolin, enkä havainnut kuin muutaman. Ne kyllä saivat tuomioni. Toivotaan, ettei uutta invaasiota tule. Munia en löytänyt yhtään. Tänä keväänä täällä oli muuten aika paljon aikuisia kaalikoita, mutta pitkään aikaan en ole niitä nyt enää nähnyt.

Tämä toukkayksilö ei kyllä yltänyt 10-12 mm:iin, mutta jos se olisi vielä aikonut kasvaa… Muuten tämä vertautuu ulkonäöltään hyvin niihin vähiin kaalikoin toukkiin, joiden kuvia netistä löytyi luotettavilta sivustoilta. Pari toukkaa yritti pakoon silkkirihman avulla, kun sormeilin lehtiä.

1 Like