Kuvassa hämähäkki mutta mikähän laji

Olin Raaseporissa retkellä. Auto oli metsäautotien reunassa parkissa. Puusto pääosin mäntyä. Tämä lennähti konepellile. Monta silmää tarkkali minua kun otin kuvan.

Kivan kuvan olet saanut otettua. Tämä on juuri tuosta silmärivistä helppo tunnistaa hyppyhämähäkiksi eli hypykiksi (Salticidae). Ehdotan seinätäplähypykki (Sitticus terebratus) -nimeä, mutta parasta odottaa vielä jonkun asiantuntijan lausuntoa. Jos selän kuvio näkyisi, niin olisi helpompi määrittää. Liitän tähän malliksi oman kuvan seinätäplähypykistä. Niitä on erikokoisia todella runsaasti taloni seinillä vaanimassa saalista.

1 tykkäys

Ohessa kuva myös selkäpuolelta.Jostain syystä tykkäsi oleilla auton vilkun päällä. Ihan metsästä tämä ilmestyi. Kiitos vastauksesta.

1 tykkäys

Dendryphantes hastatus, keihäsmäntyhypykki

pe 24. toukok. 2024 klo 15.58 Kaarlo Saarikoski sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:

Kiitos tiedosta. Onko tämä yleinen laji.?

En huomannut, että Markku oli jo ehtinyt määrittää tämän. Koska selkäpuolelta ottamasi kuva kiinnosti minua, niin ihan vain sen vuoksi ryhdyin etsimään lajia ja päädyin täysin samaan kuin Markku, joka on todellinen asiantuntija! Halutessasi voit klikata tästä linkistä. Lajit | Suomen Lajitietokeskus

Hyvä kiitos. Tiedoista. Katson myös sieltä.
t. Kaarlo.

Se harvinaisempi kahdesta.
https://biolcoll.utu.fi/arach/aran2013/aranmaps.htm

pe 24. toukok. 2024 klo 20.06 Kaarlo Saarikoski sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti: