Lattakoi [Agonopterix heracliana]

20.4.2018, Etelä-Pohjanmaa.
Onkohan tämä koiranputkilattakoi, Agonopterix heracliana, vai mikä?

1 tykkäys

Minä olen näitä kuvannut ja tutkinut syksystä lähtien. Talvehtivia koiranputkilattakoita tuli polttopuiden mukana puuvajasta. Nyt keväällä ne lentelevät ikkunan valoihin. Nuo kolme valkoista täplää ja vaalea niska ovat hyviä tuntomerkkejä. Uskoisin, että olet oikeassa, mutta tietävämpien arviot ovat tervetulleita…

1 tykkäys

Olen tätä nyt tutkinut lisää. A. heracliana ja ciliella ovat samannäköisiä ja vaihtelevia. Ohjeiksi näiden erottamiseen toisistaan annettiin useimmiten takasiipien juovat, joita ei minun kuvissani tietenkään näy. Mutta hyönteistietokannan wikin sivuilla (ja yhdellä ruotsalaisella perhossivustolla) kerrottiin, että heraclianalla on pidemmät tuntosarvet. Kuvankäsittelyohjelmalla mittailin muutamia esimerkkikuvia ja sitten tämän oman havaintoni ja sen perusteella sanoisin, että tämä on heracliana. A. heracliana on muutenkin pari kertaluokkaa yleisempi kuin ciliella.

1 tykkäys

Tuo tuntosarvituntomerkki ei vaikuta olevan kovin luotettava, tai sitten se on liian tulkinnanvarainen. Tämä ei kuitenkaan näytä tyypilliseltä ciliellalta, joten tuskin on se. Ja se on tosiaan selvästi harvalukuisempi (vaikea määritettävyys ei varainaisesti auta asiaa).

1 tykkäys

Joo, tiedostan kyllä, että tämä ei ole mikään 100% varma tunnistus, mutta todennäköisyydet on sitä luokkaa, että riittää minun harrastukselleni.

Niin, siis se unohtui mainita, että tämä on minunkin mielestäni joka tapauksessa Agonopterix heracliana.