Tällä yksilöllä tuo etusiiven kuviointi oli huomattavasti hillitympää värieroiltaan kuin 7.9. kuvaamallani ja tänne esiin laittamallani yksilöllä. Mielestäni tämäkin on kuitenkin pölliputkisirvikäs (Limnephilus rhombicus). Olenko oikeassa?
Tämähän näyttää mielenkiintoiselta lopputulokselta! Kuljuputkisirvikäshän (Limnephilus externus) on selvästi harvinaisempi kuin pölliputkisirvikäs ja minulle myös uusi laji!
Kyllä tämäkin vaihtoehto minulla jopa vahvastikin kävi mielessä, mutta hylkäsin sen, kun luin, että pääasialliseksi elinympäristöksi ilmoitettiin suolammet ja mahdolliseti myös kausikuivat suoallikot. Onhan näillä toki siivet, joilla lentää, vaikka ei suota aivan vierestä löydykään. Ja toki lähistöltkin löytyy erilaisia kosteikkopainanteita ja viereisen golf-kentän tekolampia.
Liitän mukaan vielä yhden kuvan, joka otettu 9 minuuttia tuon ensimmäisen kuvan jälkeen. Uskoisin kuvassa olevan saman sangen kookkaan yksilön, sillä vain yksi tällainen kookas yksilö seinällä oli välillä häipyen ilmeisestikin pihavalon kuupan kätköihin.
Toivottavasti tämä viimeisinkin kuva täydentäisi eikä sekoittaisi ajatuksia!
Käänsin tämän viimeisen kuvan vaakatasoon, niin sitä on jotenkin parempi tarkastella.
Pakko myöntää, että omia ajatuksia tämä kuva sotkee. Tässä kuvassa tuo salaman käyttö aiheuttaa ihan erilaisen kiillon kuin tuossa ensimmäisessä kuvassa. Kuvaa katsellessa tulee sittenkin mieleen, että onko kuvassa toinen yksilö? Kellonaikoja katsellen näyttää siltä, että tuo selkäpuolen kuva on otettu tästä viimeisen kuvan yksilöstä, kuvausaikojen ero on vain 2 min.
Ehdin nyt vasta palata tähän ja täytyy sanoa, että kieltämättä tuo viimeisin kuva muuttaa minunkin mielipidettä…se on varmaankin sama yksilö kuin alussa, katson mm. tuota keskilaikun muotoa. Mietin alkuunkin, että se on vähän leveä externukselle, mutta ei niin valkoinen kuin tyypillisellä rhombicuksella. Mutta tämä viimeinen kuva sanoo, että keskilaikku on paitsi leveä, niin nähtävästi myös valkoinen kuitenkin… en mä sit kuitenkaan uskalla tätä externukseksi julistaa taitaa olla hämäävä rhombicus vaan
Tuo salamavalo aiheuttaa useinkin ärsyttäviä ongelmia kuvien tulkintaan ,kuten tässäkin tapauksessa Jo pienikin kuvakulman muutos, puhumattakaan täysin eri suunnista otetuista kuvista pihavalon suhteen, saattaa muuttaa lopputulosta melkoisesti! Siksi pyrin, jos mahdollista, ottamaan kuvia runsaasti eri suunnista ja kuvakulmista.
Nyt uskon näiden viimeisimpien kommenttiesi jälkeen Juha, että näiden kuvien yksilö on varsin suurella todennäköisyydellä Limnephilus rhombicus*. Niitähän olen kuvannut pihavalon houkuttamina niin aikaisemmin tänä vuonna kuin jo viime vuonnakin.
Kirjaan sen otsikkoon. Kiitokset!
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.