Lukkipariskunta [Mitopus morio, metsälukki]

Mahtavatko olla rauniolukkeja (Leiobunum tisciae)? Vai jotain muita, mitä? Kuvasin avoimen maakellarin seinältä.


Joensuun Kiihtelysvaara 19.8.2018

Kyllä ovat. Vielä muutama vuosi sitten tämän näköisten sanottiin kuuluvan lajiin L. rupestre, joka nykynäkemyksen mukaan ei edes esiinny Suomessa.

Lajiryhmästä kiinnostuneelle voi lämpimästi suositella Tibiale Oy:n kirjaa Suomen lukit ja valeskorpionit. Sisältää runsaasti kuvia ja määrityskaavat.

Kai kuvan kohdetta voi nykyisenä avarakatseisena ja suvaitsevana aikana kutsua pariskunnaksi - naaraita molemmat.

Kiitos, Hannu, vahvistuksesta ja kirjavinkistä - sekä hauskasta loppukommentista. Alun perin tarjosin otsikoksi Lukkipari-sanaa, mutta se oli järjestelmän mukaan liian lyhyt! :wink:

Kuvassa ei ole rauniolukki, vaan kaksi metsälukin (Mitopus morio) koirasta.

Voi, hyvänen aika! Mitäs nyt tehdään? Kaksi luottotunnistajaa eri mieltä ja minä siinä välissä… Jään vähän odottelemaan. :roll_eyes:

4 h myöhemmin:

En ole tyytynyt vain odottelemaan, vaan olen penkonut kaikkea mahdollista asiaa koskevaa tietoa. Ensimmäinen havainto oli oma virheeni. Tarkistettuani Laji.fi:stä sain tietää, että rauniolukin nykyinen tieteellinen nimi onkin Leiobunum gracile eikä L.tisciae. Vielä aiemmin se on ollut L.rupestre.

Minä päädyin metsälukin (Mitopus morio) kannalle mm. seuraavista syistä:
Silmien sivuilla ja etuosassa EI ole vaaleaa kuviointia, selän vaalearajainen kuvio täsmää (Minua aluksi hämäsi se, että sama tumma väritys jatkuu kyljissä, mutta tällaisista oli useita kuvia netissä luotettavilla sivustoilla.), takapuolessa EI ole vaaleaa aluetta kuten rauniolukilla ja British Spiders-sivuston mukaan pohjoisen alueen metsälukeilla näkyy usein vaalea pitkittäisjuova selässä kuten näilläkin. Koiraat olivat tummempia yleisväritykseltään kuin naaraat.

Nöyrästi ojennettuna sopeudun Harryn näkemykseen. Pieneltä näytöltä katsoessani en jäänyt suuremmin lajia tihrustamaan, vaan keskityin selostamaan tuota uutta määritystä. Toisaalta urospuolinen morio ja naaraspuolinen tisciae eivät sumeasti katsoen niin hirveästi toisistaan eroa.

Näkemyksiini on aina syytä suhtautua kriittisesti. Toisinaan olen kuitenkin jakanut oikeaakin tietoa.

Lajien suomalaisia nimiä en ole yrittänyt omaksua. Tieteellinen nimi antaa paremmin osviittaa lajin sijoittumisesta eliömaailman sopukoihin.

Kiitokset teille molemmille, Hannu ja Harry! Tekevälle sattuu - minulle tosi usein. :flushed: Tulipahan asiaa tutkailtua. Ehkä joku toinenkin toivottavasti oppi tästä jotain. :slightly_smiling_face:

Yksi hyvä ero livenä on jalkojen väri: rauniolukilla nivelissä ovat kontrastisesti valkoista, muilla lajeilla ei niinkään (vaalentumaa voi toki olla, mutta ei niin kontrastista). Silmäkummussa on eroa, samoin värityksessä: tämä on monesti ruumiin etuosastaan tumma kirkkaan vaalein pistein, kun taas rauniolukki on ruumiin etuosastaan vaaleakirjailtu.

Off-topic: tulipa muuten mieleen, että kuvapankissa lajin Phalangium opilio toisessa kuvassa on oikeasti Mitopus morio (selvät erot mm. silmäkummussa jne.). Eli määritettyjä kuvia kannattaa katsoa kriittisesti, sillä me määrittäjätkin olemme ihmisiä ja teemme toisinaan virheitä (itsellänikin niitä on tilillä runsaasti). :slight_smile:

Tämä tuorein nimenmuutos gracileksi oli muuten minullekin uusi tieto; kiitos huomiosta.