Lummelampikorento

Tämä korento kuvattu Kuusamossa 18.7.
Minun tiedon mukaan tämä on ensimmäinen havainto kyseisestä lajista täällä.

3 Likes

Onnittelut uudesta maakunta löydöstä!! Minullakaan ei ole tietoa ennestään näin pohjoisesta havainnosta

1 Like

Havainnon karttapiste osuu kuivalle maalle rakennuksen kohdalle. Kyseessä on EU:n luontodirektiivin liitteen IV (a) tiukkaa suojelua edellyttävä laji, joten tarkistaisitko paikkatiedon?

1 Like

Olen laittanut havainnon oman talon kohdalle koska en halunnut laittaa paikan tarkkaa tietoa.
Kävin muuttamassa paikkatiedon oikeaksi.
Paikka on minun talosta 500m päässä joten ei se paljon muuttunut. Tuo lampi on korentojen määrässä paras korentolampi mitä olen tästä Pohjois-Kuusamosta löytänyt.

1 Like

Kiitos paljon Katriina Lehto-Halme.

:blush:

Hyvä kun kävit muuttamassa paikan oikeaksi, näin lammelle tulee suojeluarvoa, koska EU direktiivi suojaa lummelampikorennon lisääntymis- ja elinympäristöjä, näiden paikkojen heikentäminen tai hävittäminen on lailla kiellettyjä.

1 Like

Vihkossa kannattaa napauttaa kohdasta “Havainnon tarkat paikkatiedot ovat julksisia - Kyllä/Ei” karkeistus päälle, jos ei halua jakaa tarkkaa sijaintia kaikelle kansalle. Viranomaisille tarkka tieto on sitten käytettävissä ja muillekin perustellulla tietopyynnöllä. Esimerkiksi luontojärjestöjen kannalta parasta on kuitenkin salaamaton tieto. Vaikka kova havis on kyseessä, en usko, että tässä tilanteessa lajiin kohdistuu uhkaa julkisen tiedon myötä.

1 Like