Luteita 3 (nimiä kuvissa)

Hei,

onkohan näiden luteiden määritykset oikein? Olen kirjannut näillä määrityksillä, mutta korjataan tarvittaessa.

Graphosoma italicum, pyjamalude, nymfi. (:white_check_mark:)

Pajulahti, Lahti, 5.8.2024

Corizus hyoscyami, verilude.(:white_check_mark:)

Pajulahti, Lahti, 5.8.2024

Elasmostethus interstinctus, lehvälude.(tod.näk.)

Tonttila, Lahti, 5.8.2024

Palomena prasina, viherlude, 4. nahanluonnin jälkeen.(:white_check_mark:)

Pajulahti, Lahti, 10.8.2024

Elasmucha grisea, koivulude.(tod.näk.)

Tonttila, Lahti, 9.8.2024

Palomena prasina, viherlude, 2. nahanluonnin jälkeen.(:white_check_mark:)

Pajulahti, Lahti, 6.9.2024

Mielestäni ovat oikein ainakin suurin osa. Palomena prasina on tietenkin viherlude :wink: Elasmucha-lajipari on vähän haastava minulle ainakin erotella.

Joo, niin on, kiitos korjauksesta. :slightly_smiling_face: Koivulude voi olla väärin.

Itse en ainakaan tiedä varmaa tuntomerkkiä Elasmostethus lajien erottamiseen, tietysti lehvälude yleisenä on todennäköisin

1 Like

Koivu- ja Suokkoluteen erot ovat pienet. Päältä niitä ei varmuudella erota, vaan vatsan pisteisyydestä.

1 Like

Nämä erotellaan joko koiraan genitaalialueista tai naaraan takaruumiin muodosta, joten päältä päin ei näitä voi varmuudella erottaa.

2 Likes

Katsellut että aika surutta määritetään lehväluteeksi, todennäköisyys tietysti suuri

1 Like

Määritykset ovat kaikki oikein, tosin juuri kuten edellä todettiin, lehväluteen määrittäminen kuvista on todennäköisyyslaskentaa :wink: Koivuluteen tuntee esim etuselän etunurkan olemattomasta kyhmystä/hampaasta.

1 Like