Lyhytsiipinen hangella (Zyras)

Tällaiselle olisi mukava saada joku heimo. Selailin läpi Saksan kuvastoja useita ja useampi heimo sopii tähän muottiin. Nostin kädet ilmaan. Koko 5 milliä, tuli vastaan Turussa hangella.

Mulle tulee mieleen lähinnä joku Phyllodrepa , Juha sanonee painavan sanansa lähiaikoina.
T:Jyri

1 tykkäys

Sanojen painosta en tiedä mutta kyllä tosta joku Zyras, ehkä se tavallisin eli Z. humeralis tulee mieleen. Välillä menee kyllä kuvien kanssa vipuun kun stafyja on vaan niin hirveesti.

2 tykkäystä

Itsekin tarkemmin tutustuttuani havaitsin että Aleocharinae porukassa, joka isoin ja ehkä hankalin alaheimo tälläiselle maallikolle oli useitakin tämän tapaisia lajeja

Joo esim omalla työpöydällä Zyrakset erottaa muista Aleochariineista yhdellä silmäyksellä koska yhtä isoja samannäköisiä ei ole.

1 tykkäys

Olen kauan kaivannut sivuja joissa näkyisi esim. suvun kaikki lajit ja kuvien ohessa näkyisi suoraan elikon koko, auttaisi monesti karsinnassa huomattavasti, itse olen nykyään pyrkinyt ottamaan kuvan josta tavalla tai toisella selviää eläimen koko, unelma tietenkin olisi jos sama olisi käytössä kaikissa hyönteis - ja hämähäkki ryhmissä.
T:Jyri

1 tykkäys