Lyhytsiipinen: Olophrum vai Omalium?

Vai onko tämä uimari kumpaakaan lajia? Pieni oli, noin 5 mm.

Joensuun Kiihtelysvaara 15.5.2019

Moi, mielestäni ei ainakaan omalium, minä katsoisin ehkä lajia Acidota crenata sillä silmällä, kooksi mainitaan 5-7mm, odotellaan asiantuntijoita.
T:Jyri

Kyllä, Acidota sopisi kuvia vertailemalla sekä myös kooltaan.Omaliumit ovatkin näköjään huomattavasti pienempiä, mutta Olophrumin koko kyllä täsmää noin 5 mm:iin. Yllättävän samannäköisiä näin maallikon silmin katsottuna. Kunpa joku asiantuntija innostuisi määritysyrityksestä… :wink:

Voisi olla tosiaan sittenkin ehkä Olophrum consimile, mielestäni suvun ainut laji jolla etuselän ja peitinsiipien kuoppakoossa selvä ero, aiemmin ehdottamallani crenatalla pitäisi olla kuoppaisuutta myös takaruumiissa ja tällä mielestäni ei ole, tuntosarvien väritys vähän mietityttää,
T :Jyri

Juuri tuota takaruumista olen yrittänyt tiirailla muistakin samaan aikaan otetuista kuvista, eikä niissä missään valaistuksessa näy kuoppaisuutta. Tuntosarvet ovat mielestäni samanväriset ja yhtä moniosaiset kuin netin kuvissakin on. Kallistun itse vahvimmin Olophrum consimilen kannalle…