Määritysapua kaivataan

Tälläinen löytyi eilen 25.6.2021 Joensuusta iiksenjoen varrelta…mikähän on kyseessä?


Uskoisin, ettei tätä voi muuhun sekoittaa: tiikerisiilikäs (Spilosoma lubricipedum). Tällä on tosin aika vähän mustia täpliä. Ehkä joku perhostuntija vahvistaa varmaksi.

Juuri tuo mustien täplien vähyys sai sormen suuhun…Kiitos Terttu kommentista

Minä tarjoaisin lajiksi ilvessiilikästä (Spilarctia lutea). Tiikerisiilikkäässä on uskoakseni aina enemmän noita mustia pisteitä sikin sokin. Liitän vertailuksi kesäkuisen kuvan pariskunnasta. Ilvessiilikkäällä nuo pisteet järjestyvät juuri noin kuin tuosta sinun kuvastasi on kohtuullisesti nähtävissä.


Vihti 15.6.2021

Joo, Spilarctia lutea naaras.

Kovasti kiitoksia pojille avusta :blush:

Hyvä, että te, Harri ja Pekka, sanoitte “painavan sananne” tähän asiaan ja Pasi sai oikean vastauksen. Itse en ole tuntenut ilvessiilikästä lainkaan ja olen surutta nimennyt tällaiset perhoset tiikerisiilikkäiksi. Juuri sen tähden olen katsonut parhaaksi aina kysyä varmistuksen täältä foorumilta, ettei tulisi nimettyä väärin. Tsekkasin omat siilikäskuvani ja nyt tässä kysynkin, muutanko ykkösen ilvessiilikkääksi? Ja onko kakkonen tiikerisiilikäs?


Minusta juurikin noin, kuten ehdotat, siis ykkönen ilvessiilikäs ja kakkonen tiikerisiilikäs.

Kiitos, Harri! Korjaan tiedostoihini. Tulipa taas yksi uusi laji kokoelmiini… :+1: Oppia ikä kaikki!