Malvan lehtien reijittäjä [Larentia clavaria malvamittari]

Useana vuotena olen etsinyt ja vasta nyt löysin näitä mittarin toukkia, jotka tekevät malvani lehtiin “ilmareikiä”, Eivät kasvit ole siihen kuolleet, mutta tulevat ikävän näköisiksi. On vähän multainen kastelun jäljiltä, mutta näkeekö näistä, minkä mittarin toukka tämä on? Pituus vain 6 mm.


Joensuun Kiihtelysvaara 24.5.2018

Lienee malvamittarin (Larentia clavaria) toukka. Vaikka sen tekemiä reikiä on usein malvoissa,
on itse toukkaa vaikea löytää.

T. Jussi

Kiitos avusta, Jussi. Ei tuossa näytä olevan paljon vaihtoehtoja eli malvamittarin toukalta näyttää minustakin. Kun noiden multamöykkyjen seasta yritin tiirailla pieniä mustia ja valkeita pisteitä, niin kyllä olin niitä näkevinäni. Todella hankalaa on ollut näitä reikien tekijöitä havaita! Mäntysuopaliuosta ovat saaneet niskaansa… Sehän on luontoystävällistä :sunglasses:

Hei.
Vastaan vielä tähän vanhaan ketjuun. Jos ajatellaan että malvamittarin toukkaa on vaikea löytää, niin se pitääkin paikkansa päiväsaikaan; silloin ne ovat maassa karikkeessa tai jopa syvemmällä, en ole asiaa tarkemmin tutkinut. Olen havainnut että runsaimmin niitä on syömässä 2-3 aikaan aamuyöstä ainakin Etelä-Pohjanmaalla. Tämä vain tiedoksi niille jotka haluavat malvamittarin toukkaa kuvata. Täällä ainakin toukkia vielä löytyy.

Juhani

Kiitos mielenkiintoisesta tiedosta, Juhani! Tänään huomasin, että reissuni aikana malvamittarit olivat olleet taas ahkerina. Moni varsi oli syöty aivan rangoiksi. Yhdessä lehdessä riippui hengettömänä tämä toukka, jossa pisteetkin näkyvät selvästi ja lukumäärä täsmää. Tämä toukka vain oli todella iso verrattuna viime kesänä kuvaamiini, reilut 20 mm. Mielessäni heräsikin epäily, että nuo multaiset 6 mm pituiset toukat ovatkin jonkin muun mittarin toukkia. Mitähän ne mahtavat olla? Onhan tämä oikea malvamittarin toukka?



Joensuun Kiihtelysvaara 25.6.2019

Juu, on malvamittarin toukka ja oli lähellä koteloitumistaan. Aikaisempikin on minusta samaa lajia, niin kuin Jussi sen on määrittänytkin. On vain nuorempi yksilö.

Juhani

Enpä tullut ajatelleeksi tuota toukan rajua kasvamista, vaikka itse viime kesänä kasvatin isohangokkaan toukkia esiasteesta koteloon saakka! Kasvu oli nopeaa ja valtavan suurta.