Marmoristikki? [Araneus marmoreus]

Nyt on Harry ihan pakko varmistaa olenko tulkinnut antamasi tunnistusohjeet oikein. Onko tässä viimeinkin marmoristikki, jota olen kaivannut kuviin ainaisten aitoristikkien sijaan? Vihti 27.08.2017

Ihan oikein tunnistit. :slight_smile:

Toki näissä pitää ottaa huomioon muitakin tuntomerkkejä kuin pelkkä takasääri, kun mm. suoristikin (A. quadratus) takasääri on samanlainen kuin marmoristikillä. Jotta takasääri toimii tuntomerkkinä, pitää siis ensin osata rajata vaihtoehdot marmoristikin ja aitoristikin välille.

1 tykkäys

Kiitokset Harry nopeasta “mielen helpottamisesta”. Löytyihän se marmoristikkikin lopulta. Ettei menisi ihan liian helpoksi, niin toit esiin myös tuon suoristikin. Mutta onhan tässä taas askel eteenpäin, kun uskoo pystyvänsä aito- ja marmoristikin erottamiseen.

Ei pidä myöskään unohtaa lajeja Araneus saevus, angulatus, sturmi, nordmanni ja alsine. Eikä heimon muita samankaltaisia sukuja; lähinnä Larinioides. :slight_smile:


Joensuun Kiihtelysvaara 2.9.2017

Minäkin aloittelijana riemastuin tästä reilun kokoisesta hämiksestä ja olin tietenkin “ihan varma”, että se on marmoristikki. (Aitoristikkejä minulla on pihapiiri täynnä.)
Nyt kun luin kaikki nuo vaihtoehdot, menin hämilleni. Mikä tämä sitten onkaan?

Intuitiosi osui oikeaan, Terttu: kyllä se on marmoristikki (Araneus marmoreus).

Hienoa. Nyt sain senkin bongattua. Kiitos vahvistuksesta, Harry!