Melko kookas harmomittari [Hypomecis roboraria]

Nurmikkoa ajellessa huomasin ruohikossa kookkaan näköisen perhosen. Nostin sen koivun oksalle kuvattavaksi, mutta kääntyili niin, että sain vain alapuolelta katselukelpoisia kuvia. Kiikutin sen sitten ulkorakennuksen seinälle, jossa kuvaus jo onnistui selkeästi paremmin. Kovin tuli erinäköinen kuva päältä otettuna! Seinällä otetussa kuvassa siipien kärkiväli oli 45 mm. En ole oikein päässyt lopputulokseen tämän harmomittarin osalta. Mikähän on?


Vihti 20.6.2022.

Vihti 20.6.2022

Terve Harri!
Miten olisi Hypomecis roboraria, jättiharmomittari?
Ainakin kannattaisi kurkata, ellet jo ole sitä tehnyt.
On mittariksi hyvin kookas. Olen vuosia sitten kerran
kuvannut lajin.

Sanoisin että rengasharmomittari Hypomecis punctinalis. Etusiiven poikkiviiru ei niin voimakas. Ja jättiharmomittari Hypomecis roboraria lentää myöhemmin?

Näin valistumattomana arvauksena.

Kiitokset Lauri ja Annakaisa näkemyksistänne tämän yksilön suhteen. Minulla on kyllä omiakin otoksia vuosien varrelta kummastakin ehdottamastanne lajista, mutta en kuitenkaan pystynyt päätymään lopputulokseen, jonka olisin varauksettomasti hyväksynyt. Nyt kun vielä uudemman kerran olen käynyt läpi näitä kookkaita harmomittareita, niin olisin taipuvainen itsekin ehdottamaan kuitenkin tuota jättiharmomittaria (Hypomecis roboraria). Odottelen vielä hetken, jos tulisi joltakin se “viimeinen sana”, ennenkuin kirjaan tämän jättiharmomittariksi.

Olisin myös taipuvainen jättiharmomittarin kannalle uudelleentarkastelun jälkeen. Etusiiven alaosan “tumma kolmio” on vahvempi kuin rengasharmomittarilla. Myös keskitäplä melko vahva.

Kuvasin viime kesänä jättiharmomittarin 27.6. ja se oli selkeä keskitäplän takia.

Odotetaan asiantuntijan varmistusta.