Metsälantiainen Aphodius depressus?

Hei!

Ötökkätiedon alustavan selailun perusteella oletan että kuvassa olisi metsälantiainen Aphodius tai Acrossus depressus, mutta onkohan?

Puumala, 2.7.2019

Taitaa olla Chrysomela suvun lehtikuoriainen

Joo, Chrysomelasta löytyy Chrysomela tremula eli rusolehtikuoriainen. Siihen menee väritys kohdalleen, ruskeanpunaiset peitinsiivet, väritys ei ihan täsmännyt metsälantiaiseen. 7,5-10 mm täsmää, muutenkin kuvaus. Kiitokset määrityksestä! :ant:

Suvussa 3 vaikeasti tunnistettavaa lajia C.populi (10-12mm), C.tremula ja C.saliceti kumpikin 6-10mm, populilla tummat pisteet peitisiipien kärjessä (en tiedä onko aina) ei näy näissä kuvissa, saliceti ilmeisen harvinainen laji.
T:Jyri

Kiitos lisätiedoista! Jätetään määritys auki kun ei voi olla varma lajista, Chrysomela suku on kuitenkin vissiin kohdallaan. Olen toistaiseksi tutustunut hyönteisiin lähinnä valokuvaamalla, en ole keräillyt, joten usein jää näkemättä monia yksityiskohtia, voisi olla mukana viivotin + suurennuslasi kun menee taas bongailemaan. Tämä oli kiinnostavan värinen, kuoriaiset, pirkot ym. on mulle aika outoja. Kirjojakaan mulla ei paljon ole mistä vois perehtyä aiheeseen.

Itsekkin vain kuvaan ja koitan opetella samalla, ötökän koon arviointi todella haastavaa, itsekkin käytän jotain tuttua esinettä koon arvioimiseen kun harvemmin on mitta mukana, tosin arvioinnin joutuu usein tekemään kuvanoton jälkeen kun ötökkä on jo häipynyt.
T:Jyri

1 tykkäys

Joo, tämä varustelupuoli on haastavaa. Voisi aluks kehitellä jonkun retkipakkauksen mukaan: kompassi jossa on suurennuslasi ja cm mm mitta-asteikko, akku ja patterit kameralle, vihko + lyijykynä, kartta, kamerapuhelin… Mitä vielä tarttee??