Mikä Galerucella?

Olisiko G.nymhaeae, lummenälvikäs?

Hei. Millä perusteella ehdotat juuri nympaeaeta?

En osaa muuten perustella, mutta itselläni on
vuosien takaa lummenälvikkäistä kuvia ja
näyttävät samoilta. Voihan tuo olla mikä muu
tahansa, tämä on vain amatöörin arvelua…

Ok. En ole kovin hyvä Galerucellojen (kuva)määrittämisessä, minkä vuoksi joudun kertaamaan lajien määritysperusteita, jotta jo valmiiksi oikean suvun löytänyttä kysyjää saisi opastettua eteenpäin.
Oikeastaan ainoastaan nymphaeaen olisin osannut sulkea heti kuvan perusteella pois. Se kun on varsin tummapeitinsiipinen sääntöjään.

Sit määritykseen: oletan että kuva on Suomesta tai ainakin Euroopasta ja katson siksi eurooppalaisen coleo.netin määrityskaavaa Galerucellojen kohdalta Galerucella Bestimmungstabelle

Etuselkä ei ole keskeltä laajalti sileä/kiiltävä, joten ekasta kohdasta mennään alasukuun Neogalerucella (kaavakohta 6). Samalla ohitetaan semi-akvaattiset Galerucella-lajit, ehkäpä tämä kuva olikin jostain vesirajan yläpuolelta. Galerucelloilla, niinkuin monilla muillakin lehtikuoriaisilla on sidonnaisuuksia tiettyihin kasvilajeihin, joten monesti lajimäärityksen tukena on ihan hyvä olla tieto miltä kasvilta otus löytyi.
Takaisin kaavaan: kohdassa 6 ihmetellään onko peitinsiipien reunus keskikohdalla leveämpi kuin vähän taaempana. No on. Ja muutkin tuntomerkit näyttää osuvan. Onhan noi kohdan 7 takana olevat lajit aika samankaltaisia, joten tarkkuus on tässä paikallaan. Vaan kyllä tämä käsittääkseni jo näillä eväin on tuo Galereculla lineola, eli pajunälvikäs.
Galerucella lineola on käytännössä tunnistettavissa myös siitä, että niitä on pajuissa monesti aivan helkkaristi, ja muita Galerucelloja joutuu etsimään muilta kasveilta. Ja kun vaihtoehdot on kaavan opastuksella kelattu, niin keissi voitaneen sulkea.

Hei!

Ja kiitoksia vaivannäöstäsi. Minä olen amatööri eikä ole käytössä muu kuin Lindrothin, Våra skalbaggar:in toisessa osassa oleva Galerucellan määrityskaavaa.

G. nymphaeae:lla tapaa olla tummemmat peitinsiivet ja etukilven keskiosa karvaton joten ensin päädyin itse juuri G. lineolaan mutta tarkistettuani netistä löytyviä kuvia aloin epäröidä koska niissä tuo minun kuvissa näkyvä etukilven kiilamainen keskilaikku useimmiten oli erinäköinen. Ymmärrän toki että netissä esiintyy monenlaisia kuvia, eikä kaikki olekaan sitä mikä on olevinaan.

Ravintokasvia ei ole tiedossa kun satuin saamaan otusta lennosta. Löytöpaikka on Om: Pedersöre, Esse å, Överlappfors, ja ajankohta 28.7.2021.

Minulla on useamman kerran ollut ongelmia tämän palstan käytössä. Kun olen liittänyt kuvia en ole pystynyt enää lisäämään tekstiä. Siksi edellisessä puutteita.

terveisin
Jens-Ole

1 tykkäys