Tänään Pyhäranta
Lehden perusteella laittaisin tämän lehtohorsmaksi. Jos pystyt vielä varmistamaan, että luotti on neliliuskainen, se auttaisimääritystä tulemaan vielä varmemmaksi.
Ahaa. Tuo kyllä viittaisi siihen, että tämä ei olisikaan lehtohorsma, koska luotti näyttäisikin olevan nuijamainen. Palaan asiaan paremmalla ajalla, josko tämän pystyisi jotenkin määrittämään…
Amerikanhorsma - Epilobium adencaulon. Amerikanhorsmien luotti on nuijamainen, kukan väritys täsmää, sekä lehdet ovat lyhytruotiset suikeat ja pyöretyviset, sahalaitaiset ja tummanvihreät.
Jos vielä tarkkuutetaan niin näyttää rusoamerikanhorsmalta.
No niin, nyt katsoin tarkemmin. Retkeilykasvion määrityskaavalla päädyin lännenhorsmaan. Sikiäimet näyttävät aika vihreiltä, eivät harmahtavilta. Jos siinä on pelkkiä nystykarvoja, silloin lännenhorsma on minusta selvä määritys, mutta jos siinä on kaarikarvojakin, silloin mennään amerikanhorsmien puolelle. Siinä tapauksessa määrityskaavan mukaan kukan pitäisi olla purppuranpunainen, mutta minusta se on enemmänkin vaaleanpunainen. Mutta raja on veteen piirretty viiva tässä, ja kenties yksilöllistäkin vaihtelua esiintyy. Olisiko sinulla vielä sellaista kuvaa, jossa sikiäin näkyy terävänä. Horsmista kannattaa aina ottaa sellaisiakin kuvia, joissa sikiäimen karvat näkyvät terävästi.
Näitä useita ellei ole revitty pois, sain säästettyä nämä kitkijältä toistaiseksi, kaikissa vaaleanpunaiset kukat, täytyy vaihtaa kameraa ja menee varmaan ens viikolle, nämä otettu puhelimella eikä oikein tarkempia saanut
Hyvä. Ei kiirettä. Lännenhorsmasta ei kylläkään laji.fi:n mukaan ole havaintoja Pyhämaan lähistöltä. Eli tämä on tosiaankin hyvä tutkia huolella. Kannattanee ottaa myös näyte ja prässätä se, jotta sitä voi tutkia jälkeenkinpäin helposti. Itse nykyisin mm. horsmia kuvatessani yritän aina ottaa näytteen, koska niiden määrittäminen on vaikeaa. Hankin muutama vuosi sitten mikroskoopin, jonka pystyy liittämään tietokoneeseen ja siis näkemään kuvan ruudulla. Erityisesti juuri horsmien määrityksessä olen todennut sen olevan erittäin hyödyllinen, koska sillä pystyy suurentamaan reilusti esimerkiksi juuri sikiäimen pintaa.
Mutta, sikiäimen kaarikarvaisuus tai kaarikarvattomuus nyt siis on se ratkaiseva tuntomerkki.
Niin, ja koska kyse on nyt sikiäimestä, ei haittaa vaikka kukinta olisi jo ohi, koska se sikiäin on tallella vielä senkin jälkeen.
Joo niin ajattelinkin tosin ei ollut varmuutta kuinka hyvin karvat pysyvät kukinnan jälkeen, onneksi siellä on monessa kukinnan vaiheessa olevia yksilöitä
Laitatko vaikka mallikuvan minkälainen kuva tarvittais, kun saan kameran käyttööni
Tuossa yllä on esimerkiksi kuva hetehorsmasta, jossa olen keltaisella ympäröinyt sikiäimen. Mitä lähempää saat otettua terävän kuvan sikiäimestä, sitä helpommin ne karvat siitä ovat nähtävissä. Lännenhorsmasta minulla ei itselläni vielä kuvaa olekaan, mutta olen ottanut sen tämän loppukesän tavoitteeksi saada senkin kuvattua.
Hyvä. Tuo riittää. Sikiäimessä näkyy olevan kuitenkin myös kaarikarvoja, joten se ei ole lännenhorsma. Yhdyn siis Alpo Roikolan ja Jukka Heinosen näkemykseen, että kyseessä on rusoamerikanhorsma.
Kiitokset kaikille osallistujille!