Mikä iso kärpänen

Mikä mahtaa olla tämä suuri kärpänen. Kuvassa se istuskelee (?) vuohenputken lehdellä, mikä antanee jonkinlaisen mittakaavan kaverista.

. Kuvattu kesäkuun puolessavälissä viime vuonna Heinolan Paasossa.

Tämän tapaisia mielestäni ainakin loiskärpäsissä Tachinidae, lajeja riittää

Ja suku on varmaankin Trixa. Lajeja taitaa meillä elää kolme.

Laji. fi mukaan lajeja 2, oisko tämä sit Trixa caerulescens kun toisella lajilla (conspersa) näyttäis olevan pilkut siivissä

Kiitos Jyri ja Hokke ! Ei riitä oma experttisini tähän hommaan, joten minä vaan kuvaan ja kyselen ;). Tämmöistä ei ainakaan minulle ole aiemmin tullut vastaan - tai en ainakaan ole sitä pannut merkille. Tosin sen verran isosta kaverista on kyse, että kyllä se pitäisi huomata.

Vanhassa kuvapankissa on myös kolmas, Trixa alpina.
Liekö sitten hävinnyt laji vai väärä määritys…

Mistä tämän kuvapankin löytää ? Kysyy tietämätön.

http://www.insects.fi/insectimages/browser

^ Pankki oli aikoinaan hyvä paikka ennen laji.fitä kahlata läpi eri hyönteisryhmiä ja verrata kuvia.

Trixa alpina näyttää olevan caerulescens lajin synonyymi

Kiitos tiedosta Hokke. Hyödyllisen tuntuinen paikka.

Kuvapankin perusteella laittaisin tämän lajiksi Trixa caerulescens.Kuviointi ja silmät vastaavat minusta parhaiten tätä. Onko yleisyydestä tietoa ?

Samaa mieltä määrityksestä. Kuvio täsmää. Nuo synonyymit unohtaa välillä vilkaista.
Harvinaisesta lajista ei ole kyse. Ehkä joskus osuu vielä omalle kohdalle.

Ei sitä koskaan tiedä, mitä vastaan tulee. Itse olen opportunisti näissä kuvaus- ja havainnointiasioissa. Pysyy mielenrauha paremmassa kuosissa, kun ei lähde jotain erityistä etsimään ;).

Samaa mieltä määrityksestä :slight_smile:

Kiitos kaikille osallisille :slight_smile: