Mikä kääriäinen? [Cydia strobilella, kuusenkäpykääriäinen]

Pelastin tämän uimarin sadevesitynnyristä. Nyt olisi mukava saada nimi tälle sankarille. Tyypillisesti 5 mm luokkaa pituudeltaan, siipiväli sitten kai hiukan yli 10 mm…



Joensuun Kiihtelysvaara 28.5.2023

Nostan tämän uudestaan esille, koska niin kovin mielelläni haluaisin saada nimen tälle pikku kaunottarelle. Niskalihakseni ovat jo koetuksella, kun olen niin paljon katsellut kaikenlaisten pienten perhosten kuvia eri nettisivuilta. Ajattelin, että jollain teistä saattaisi olla sellainen tekoälyohjelma, jolla voisi arvuutella näiden kuvien perusteella… Minä vain arvelin tämän olevan kääriäinen, mutta ehkä sekin on väärä ajatus. :roll_eyes: Kuvausympäristössä on valtava pihakuusi ja mäntymetsä, jonka pohjakasvustona ryteikkö nuorta pihlajaa ja villintyneitä viinimarjapensaita. Myös tuomia kasvaa lähistöllä.

Tuossa on jotain samaa: Kaarnakääriäinen Enarmonia formosana
Kuten tuossakin Ohdakelaikkukääriäinen Epiblema cirsianum

Kiitos, Yrjö. Paljon näissä on saman tapaista, mutta ei taida kuitenkaan mätsätä…

Mun veikkaus on Cydia strobilella

Sehän se on: Suomen perhoset Kuusenkäpykääriäinen - Suomen Perhoset

Nyt osui oikeaan! Yrjö sitten vielä vahvisti asian. Kiitos tuhannesti kummallekin! Hämäsi tuo kuivuneen perhosen tumma sävy. Uintikuvassa värit ovat enemmän samanlaisia kuin verrokkikuvissa, joita nyt löytyy paljon, kun nimi on selvillä. Ihmeen harvoissa kuvissa kuitenkaan näkyy tuota kävynruskeaa sävyä. Mutta kuviot täsmäävät. Kotikuusessani on tosi paljion käpyjä, joten toukille ruokaa riittää! :wink: