Mikä laji?

Nähty lentämässä lattiatasossa helsingissä tänä aamuna

Veikkaisin, että kyseessä on jälleen joku Opogona-suvun importtilaji. Niillä on tuo varsin omalaatuinen lepoasento (ks. Genus Opogona - LepiWiki). Viime vuodelta oli myös yksi ketju aiheesta, jonka kommenteissa lisätietoa suvusta: Mikä perhonen tämä on?.

Jo toinen havis Suomesta varsin lyhyessä ajassa taksonista, jota ei ole ilmeisesti täältä ennen löytynyt(?) lukuun ottamatta tuota linkittämääni havaintoa.

Edit: On kyllä löytynyt Suomesta aikaisemminkin: https://bench.boldsystems.org/index.php/Public_RecordView?processid=LEFIJ1380-12. Olisinkin ollut varsin yllättynyt jos ei olisi löytynyt.

1 Like

Sama ajatus tuli itsellenikin mieleen. O. cf. sacchari.

1 Like

Kiitos vastauksista! Meilläkin Ikeasta ostettu kultapalmu, varmaankin syypää tähän!

Terve kaikille kiinnostuneille,

Tutkin tätä Opogona-asiaa hieman. Vaikka suvussa on yli 200 lajia maailmanlaajuisesti, on Opogona sacchari mahdollista tunnistaa ulkoisin tuntomerkein. Davis & Peña (1990) mukaan laji on huomattavan suuri (18-25 mm siipiväli) verrattuna muihin suvun lajeihin ja on ilmeisesti sekoitettavissa vain lajiin O. omoscopa. Monet Opogona-suvun lajit ovat pienempiä ja kirkkaan värisiä (esim. keltaisia), mutta sacchari ja omoscopa ruskeita.

Kuten laji.fi:n yleiskuvauksessa lukee, saccharin molemmilla sukupuolilla on etusiivessä “pieni, tumman harmaanruskea täplä 3/4 kohdalla lähellä keskisaran kärkeä sekä pitkänomaisempi harmaanruskea täplä siipitaitteessa 1/3 kohdalla”. Näistä pisteistä lajin erottaa omoscopasta, jolla pisteitä ei ole. Lisäksi, muuten tasaisen ruskean, omoscopan etusiivessä on kaksi okrankeltaista täplää, joista yksi on lähellä tyveä ja toinen suurempi täplä lähellä takakulmaa. Näitä täpliä lajilla sacchari ei ole. (Huom. nämä omoscopan siipitäplät ilmeisesti kuluvat helposti pois (Billi, 2009))

Lisäksi lajin sacchari koiraalla on vaaleat viirut muuten ruskeassa etusiivessä, toisin kuin pisteitä lukuun ottamatta tasavärisillä naarailla. Lajilla omoscopa ei ole vastaavaa sukupuolidimorfiaa.

Vaikka importtilajit olisi aina hyvä tarkistaa genitaaleista, koska ties mitä erikoista saattaa löytyä, niin väittäisin että kaikki tähän paivään mennessä ilmoitetut havainnot foorumille ovat lajia Opogona sacchari (Mikä perhonen tämä on?, tämä lanka, Mikähän perhonen?). Tämän langan yksilö on koiras.

Lähteet:

Billi, 2009: https://oreina.org/artemisiae/biblio/docpdf/Billi2009-190.pdf
Davis & Peña, 1990: Biology and Morphology of the Banana Moth, Opogona sacchari (Bojer), and its Introduction into Florida (Lepidoptera: Tineidae)
Lepiforum O. omoscopa: Opogona omoscopa - LepiWiki
Lepiforum O. sacchari: Opogona sacchari - LepiWiki
O. omoscopa: https://laji.fi/taxon/MX.230600
O. sacchari: Opogona sacchari | Yleiskuvaus | Suomen Lajitietokeskus

Jaa-a. Tuo alin levitetty “O. sacchariLaji.fi:ssä saattaa kyllä olla jotain muuta. Se kannattaisi ehkä poistaa. @DipteraJere

Muuten noissa on täysin erilainen tuntuma siiven pohjavärityksessä. O. saccharilla pohjavärinä on se ruskea täynnä hienoa pisteytystä tasan jakautuneena kuin rasterointina. O. omoscopalla taas pohjaväritys on vähän epämääräinen ja tuo hieno rasterointi puuttuu kokonaan. Pään seutu ja tuntosarvien alku paljastaa noista suvun ja sitten tuo pohjakuviointi hoitaa Euroopassa lajin.

Kiitos huomiosta @JKT! Harmillisesti “alin” ei vielä kerro, mikä on tässä se ongelmayksilö: en tiedä, onko kuvien näyttöjärjestys aina sama ja minä näen tässä pöytäkoneella 8 levitetyn yksilön kuvaa kahdessa rivissä, joista viimeinen kuva on alapuolelta. Pystytkö linkittämään kuviin, jotka pitäisi poistaa? Kuvat ovat pareittain ilmeisesti sama yksilö päältä ja alta, joten varmaan 2 kuvaa pitäisi poistaa.

Minulla on muokkausoikeus vain kaksisiipisiin, mutta voin välittää pyynnön eteenpäin.

Mä voin poistaa, kunhan tiedän mitä poistetaan. Mulla näkyy yhdessä rivissä kun on iso näyttö käytössä :grin:

Juu, eiköhän tuo viimeinen ole jotain muuta. Näyttäisi joltain Scythrikseltä

Edit: Veikkaan lajia S. boseanella Klimesch, 1986. Per Falck on kirjoittanut pari juttua Kanariansaarten sukkulakoista; molemmat löytyy netistä. Niissä on kuva muista lajeista, jotka ovat varsin erinäköisiä. Laji tunnetaan myös Teneriffalta Biota - Scythris boseanella Klimesch, 1986 mukaan.

Tämä ja alapuolelta otettu kuva

Thx! Otin MX koodin pois noista kuvista, joten ne näkyvät havainnossa, mikäli sellainen on tehty esim. Vihkoon. Lajikortiin muutos päivittyy yön aikana.

Thanks, laitoin Tylliselle vielä viestin muutoksista

Juu - kyllä minä tässä ketjussa mukana olen. :wink:

:rofl: :rofl: Ihmettelinkin, kun sukunimellä ei löytynyt ketään tägättäväksi enkä kuvasta tunnistanut…

Kovin montaa tunnistettavaa kuvaa minun naamastani ei netistä pitäisi löytyä. :wink: