Mikä lintu

Itselleni ihan vieras pieni lintu ruokintapaikalla tiaisten kanssa. Näytti viihtyvän rakennusten läheisyydessä. Googlen kuvahaku antaa perin outoja vastauksia. Lintu on jokseenkin talitiaisen kokoinen


Kuva uupuu…

Kun kuvaa ei ole, niin laitetaan listaa. Meillä on käynyt tänä syksynä kotipihan ruokinnalla:

talitiainen, sinitiainen, pyrstötiainen, kuusitiainen, hömötiainen, viherpeippo, vihervarpunen, pikkuvarpunen, varpunen, urpiainen, järripeippo, keltasirkku, punatulkku, käpytikka, pohjantikka, harmaapäätikka, närhi, harakka, pulu, puukiipijä, mustarastas

Noista voi valita.

Ilman kuvaa sijainti ja kuvaus linnun väreistä, ruokintapaikkaa ympäröivästä elinympäristöstä ja ruokinnalla tarjottavasta eväästä auttaisi haarukoinnissa. Edelliseen hyvää listaan lisäisin ainakin räkättirastaan ja taviokuurnan (jos tarjolla marjoja) sekä tiklin, töyhtötiaisen, pikkutikan, valkoselkätikan ja naakan.

Talitiaisen kokoluokkaa, ei siis monikaan noista :smile:

Heitän veikkauksen: rautiainen.

Jostain syystä kuva ei ollut tallentunut. Nyt on kaksikin

Näyttäisi nuorelta keltasirkulta.

Sirkkuhan tuo, ja keltasirkku tietysti tulee ensimmäisenä mieleen. Mutta on hieman epäselvä kuva ja tuo kokoarvio mietityttää, keltasirkkuhan on talitiaista suurempi. Ja hieman mietityttää ettei yläperän tiilenruskeaa erotu.
Kuten aina, paikka missä olisi hyvä tietää: pääkaupunkiseudullahan on tänä talvena nähty harvinaisempi talvivieras pikkusirkku, jota tässä nyt mietin…

Minä noudatan vanhaa oppia, että tavallisin on aina todennäköisimmin oikea vastaus. :laughing:

Meillä Heinolassa on aika isoja talkkareita ruokintapaikalla. Minulla on yksi video mutta sitä ei valitettavasti taida saada tänne näkyviin. Videolta otettuna yksi epäterävä selkäkuva ohessa

Taideteos :smiley:

Edelleenkin olen keltasirkun kannalla. Nuorella keltasirkulla ei ole tiilenruskeaa yläperää.

On se keltasirkku! Tuossa hyvä kuva vertailuun…

Kiitos tiedoista. Niin kuin kysymyksestä saattaa päätellä, keltasirkku ei ole meidän ruokintapaikalla tavallinen vieras.

Sille maistuu kauranjyvät. Nykyisin saa hyviä kuorittujakin.