Mikähän tämä nelisiipinen pistiäiseltä vaikuttava on ? Kuvattu Heinolan Paasossa heinäkuun puolivälissä 2023.
Jokin kimalaislaji. Mesipistiäisillä on neljä siipeä.
Kiitos Alpo !
Jotenkin tuntui oudolta tämä tapaus.
t. Seppo
Mulle tulee mieleen lähinnä verhoilijamehiläiset
Kiitos Jyri !
Itse en kyllä osaa sanoa yhtään mitään tästä. Vasta nyt oikeastaan äkkäsin tuon nelisiipisyyden vanhoja kuvia selatessa.
t. Seppo
Googlen kuvahaku ehdotti tuollaista: Andrena vaga, harmaaselkäinen kaivajamehiläinen, on yksinäinen mehiläislaji, jota esiintyy suurimmassa osassa Eurooppaa, mutta joka on hyvin harvinainen Isossa-Britanniassa, jossa se saattaa olla uudelleenkolonisoitumassa kaakkoisosassa sen jälkeen, kun se oli aiemmin hävinnyt sieltä kokonaan. Se on erikoistunut syömään pajujen siitepölyä.
Kiitos Yrjö tästä tiedosta !
En ole tätä lajia aiemmin, enkä kyllä enää tuon jälkeenkään tavannut. Sen habitaatti on kyllä sellainen, että tuolla seudulla ei ihan lähellä kuvatunlaisia alueita ole - pellot on metsittyneet ja ruohottuneet laajalti. Ja ilmeisesti ollaan levinneisyyden ylärajoilla Heinolan seudulla.
Harmi, että ei tullut enempää kuvia otettua. En enää muista tilannetta. Josko oli enempään edes mahdollisuutta.
t. Seppo
Vaga on pajukkomaamehiläinen ja kevään ja alkukesän laji, tämä kuvattu heinäkuussa eli epäilen, esiintyy kyllä Oulua myöten
Laji on Anthophora furcata.
Kaikilla pistiäisillä (joilla on siivet) on neljä siipeä. Itseasiassa melkein kaikilla hyönteisillä on neljä siipeä, mutta toinen siipipari saattaa olla huomaamaton, puuttua tai muuntunut esimerkiksi kovakuoriaisilla koviksi peitinsiiviksi.
Kiitos kaikille !
Tästähän saimme hyvän mielipiteenvaihdon aikaiseksi. Sehän kertoo, että esimerkiksi tällaisen lajin määrittäminen “epämääräisestä” kuvasta ei ole ihan yksinkertaista. Itse ainakin opin sen, että AINA pitäisi pyrkiä ottamaan useampia kuvia ja erilaisista kuvakulmista - jos mahdollista.
t. Seppo