Mikä on tämä pikkulepinkäisen saaliskorento, pystyykö tunnistamaan. Rääkkylä 5.7.2021. Voisiko olla tummasyyskorento koiras
Minun mielestäni joku ukonkorento, ehkä siniukko?
Ei ole mikään syyskorennoista. Jo koon puolesta jokin ukonkorento. Minulle ensivaikutelma tuo mieleen suoukonkorennon. Valkeahkojen kylkiviivojen välissä näyttäisi olevan kolme suoukonkorennolle tyypillistä läiskää, myös siipien kylkisuonet ovat tummat. Kuvaamani suoukonkorennot ovat väritykseltään olleet aika lailla tuon näköisiä.
Suoukonkorennoksi minäkin laittaisin.
Kiitos kaikille. Suoukonkorento, Aesbna subarctica, onkin uusi “tuttavuus” minulle.
Mukavaa aina saada listoilleen uusi laji! Nyt kun vielä muutat tuon yhden b:n h:ksi (Aeshna), niin tämä tapaus on loppuun asti “lege artis”.
Sami Karjalaisen kirjasta katsoin tieteellisen nimen, olivat b ja h kirjaimet lähes samanlaiset, nyt suurennuslasin kanssa katsoessa näkyi hiuksenhieno ero.
Oikeassa olet! Juuri varsinkin b ja h ovat ärsyttävän samannäköiset Saminkin kirjassa, hankala kirjasintyyppi.Itse olen kokenut hetkittäin samanlaisia tulkintaongelmia.