Hei!
Leptidea sinapis virnaperhonen tai L. juvernica peltovirnaperhonen? Voiko kuvista tunnistaa?
Oli selvästi pienempi kuin lanttuperhonen eikä kehnää näkynyt. Lepatteli eikä pysähtynyt, niityllä, metsän laidassa.
Urajärvi, Asikkala 25.6.2022
Hei!
Leptidea sinapis virnaperhonen tai L. juvernica peltovirnaperhonen? Voiko kuvista tunnistaa?
Oli selvästi pienempi kuin lanttuperhonen eikä kehnää näkynyt. Lepatteli eikä pysähtynyt, niityllä, metsän laidassa.
Urajärvi, Asikkala 25.6.2022
Näistä ollaan montaa mieltä. Joidenkin mielestä kuvista ei voi määrittää varmasti. Leptidea sp. ehkä käyvin määritys näille. Juvernikan mahdollisuus nykytiedon mukaan pienenee pohjoiseen mentäessä. Etelämpänä yleisempi. Itse havainnoin Raahessa ja täällä kaikki menee sinapiksiksi jo senkin vuoksi kun näitä ei voi järkevästi tunnistaa maastossa ja päiväperhoseurannassa ei voi laittaa 'Leptidea sp."
Ok, mitenhän tämän sitten kirjaisi Vihkoon, laitanko vaan Leptidea sp. Jotain voisi kuitenkin kirjata kun havainnon on tehnyt, ja onhan se myöskin jotain tietoa että Leptideaa on lennossa; jos ei kirjaa mitään niin sittenkin jää jotain tietoa kirjaamatta. Jos sen siis sukutasolle voi laittaa niin se on minulle ihan käypä, ja kaipa se jotain tietoa lisää. Esimerkiksi täällä Lahdessa en ole alkukesästä nähnyt yhtään Leptideaa, mutta tuonne Asikkalan suuntaan mentäessä alkoi näkymään. Siellä olikin jo kunnon böndeä, kukkaniittyä, peltoa, metsää etc.
Kiitos taas avusta, nämä jää askarruttamaan, ja hyvä kun löytyy lisää tietoa teiltä ammattilaisilta. Tämän virnaperhosen (=pienet valkoiset perhoset) olen usein sivuuttanut juuri sen takia kun niistä ei saa mitään selvää…
Leptidea sp. on hyvä valinta, jos ei ole tiedossa mikä on paikallistilanne lajien suhteen. Olen kuullut, että lajit erotetaan myös lentotyylistä ja biotoopistakin, mutta se vaatii jo perehtyneisyyttä. Onko nämäkään sitten luotettavia määritykseen? Minä en sitä tiedä.
Raahessa menen sinapiksella niin kauan kuin joku tulee sanomaan, että joukossa on myöskin juvernikaa. Toivottavasti silloin on mahdollista käyttää sp. merkintää päiväperhosseurannassa.
Minulla oli kerran samanlainen tilanne. Kun kirjoitin sukunimen, tuli valikko, jossa oli yhtenä vaihtoehtona pelkkä sukunimi.
Joo, retkilomakkeella näyttää löytyvän "Leptidea ". Päiväperhosseuranta lomakkeella on lajit valmiina eikä siten ole tuota vaihtoehtoa.
Päiväperhosseurannan lomakkeen lopussa on “Lisää laji”. Siihen voi laittaa myös pelkän suvun!
Oho,tuo on jäänyt huomaamatta. Samoin kävi tuon kuvien lisäys mahdollisuudella havaintoon. Viime kesänä äkkäsin vasta tuonkin. Kuinkahan kauan sekin on ollut
No kuitenkin vielä menen sinapiksella. Juvernica kanta on vielä kaukana Raahesta
Juvernicaa kannattaa etsi ruderaateilta, lumenkaatopaikoilta yms. paikoilta. Ja lentää tosiaan paljon kovempaa kuin sinapis.
Tässä on hyviä kommentteja lomakkeitten täyttämisestä. Niissä onkin monesti mietittävää. Jatkaisin vielä kysymällä, onko jossain tahoa tai tietokantaa, josta näkisi oman alueensa eliöstön / lajiston. Tällöin olisi valmiiksi viitepiste oletusarvoisista lajeista kuten Jarkolla Raahesta. Mistä Jarkko sinulla on tiedot alueesi lajeista?
Oma kokemus on Raahen päiväperhosista 17 vuotta.
Laji.fi havantohaku on hyvä. Sieltä pystyt katsomaan oman kuntasi ilmoitetut havainnot tai jos tiedät koordinatit niin oman 10x10km ruudun havainnot. Tai voit katsoa maakuntasi havainnot mitä lähialueilla on ollut.
Näihin hakuihin voit yhdistää ajallisen haun vaikka poistaaksesi vanhat havainnot ettei ihan turhaan hae lajia joka on hävinnyt.
Tai vuodenaika haku jolla voit rajata esim. mitä on näkynyt kesäkuussa tai vaikka 26.6.
Minusta tuo on Leptidea sinapis. Varsinkin alemmasta kuvasta näkee, että etusiiven reuna on selvästi kaareva, juvernicalla se on suorempi. Lisäksi elinympäristö sopii hyvin sinapiselle, juvernica taas suosii niittyjä ja kattaa metsäisiä alueita.
Mitä lajien yleisyyteen tulee, niin eteläisessä Suomessa juvernica on minun käsitykseni mukaan nykyisin selvä valtalaji, jota näkee kaikkialla kulttuuriympäristöissä (pihoilla, pelloilla, niityillä, teiden varsilla …) ja sinapis taas selvästi taantunut ja melko harvinainen ja paikoittaisesti esiintyvä laji.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.