Mikä sudenkorento? [Aeshna juncea]

Tämä oli aika kookas, noin 6 cm. Ensimmäisen kuvan väri on oikea. Lisään kuitenkin toisen kuvan, josta saa hiukan käsitystä kyljen väristä ja kuvioista. Varsinaista sivukuvaa en ehtinyt saada.

Joensuun Kiihtelysvaara 4.9.2017

Kyllä tuo on siniukonkorento (Aeshna juncea). Sinulla kuvissa naaras. Minä puolestani kuvaiilin tänään täällä Vihdissä koirasta. Kookas ja komea korento!

Siniukonkorennoksi sen itsekin ensin nimesin, mutta sitten minulle tuli uskon puute, kun vertasin sitä tähän heinäkuun loppupuolella kuvaamaani yksilöön, jonka omatoimisesti ajattelin koiraaksi. Näin niissä useita eroavaisuuksia. Onko tämäkin kuitenkin siniukonkorento? Kyllä, komeita ovat!

Huomenta Vihdistä Terttu!
Siinähän sinulla nyt on pariskunta kuvattuna. Kyllä tuo on siniukkokoiras. Koiraan ja naaraan muutama selkeä ero näkyy näissäkin kuvissa. Koiraalla on yleensä selkeät olkajuovat, kun naaraalla ne ovat varsin heikot ja voivat jopa puuttua kokonaan. Naaras on myös takaruumiiltaan koirasta tukevampi, eikä takaruumiin etupää ole kaventunut kuten koiraalla. Yleensä naaras tekee myös koirasta ruskeamman vaikutelman. Mukavia kuvauspäiviä eteenkin päin. Sinultahan tuntuu löytyvän ihan pihapiiristä kaikkea mahdollista!
Liitän mukaan yhden oman siniukkokuvan eiliseltä päivältä.

t:Harri

Kiitos hyvästä tietoiskusta, Harri! Joo, olen minä itsekin ollut ihan ymmälläni siitä, mitä kaikkea pihapiiristäni löytyykään. En ennen tätä syyskesää ole sitä tajunnutkaan, vaikka olen asunut samalla paikalla jo 38 vuotta. Viime kesänä kuvasin paljon päiväperhosia, sillä niitä oli silloin tosi runsaasti - toisin kuin tänä vuonna.