Pälkäne 1.7.2025. Vasta kuvasta huomasin että kuvan “otus” oli purtu poikki? Tietääkö joku lajin? Tämä eli vielä päättömänä kun nostin sen hakalukon päälle. Tuon hakalukon raudan leveys on 21 mm, jonka päällä “otus” lepää. Onko Isopistinkirsikäs - Tanyptera atrata?
Tuo päättömyys minunkin silmääni heti pisti. Jonkin ateriointi oli jäänyt kesken sinun tullessasi paikalle. Tämä on kaksisiipinen eli kärpäset ja sääsket -ryhmään voit siirtää sen. Ja lajista ei voine erehtyä. Sen täytyy olla isopistinkirsikäs (Tanyptera atrata). En minä itse näin tietoviisas ole, vaan lajin kertoi Google Lensin tekoäly. Tosin se väitti, että kyseessä on isopistinkärsäkäs! Laji.fi -sivusto vahvisti oikean nimen.
Kiitos Terttu!
Aika jännää, ettei ketjusi otsikkoa pysty muokkaamaan oikeaan ryhmään eli kärpäset ja sääsket. Minullakin olisi oikeus auttaa, mutta ei löydy kuin yksi muokkauskynä ja se on minun omassa viestissäni vain. Saatko sinä itse muutettua sen? Olet kuitenkin pystynyt lisäämään lajin nimen sinne.
Kyllä pystyin vaihtamaan kärpäsiin.ja sääksiin. Tein sen ensin pistiäiset kohdasta ilman kynää ja eihän se tallentunutkaan siitä. Mutta kyselyssäni " Kaksi koppista" tekoäly Google Lens ei tiennyt linssiniska koppiksen nimeä? Se on rusokukkajäärän kokoinen.