Mikä toukka? [Tenthredo colon]



Vuohenputkipöheikössä
Joensuun Kiihtelysvaara 8.7.2022

1 tykkäys

Taitaa olla pistiäistoukka

Olisiko jotain keinoa, millä tällainen maallikko pystyisi päättelemään, onko kyseessä perhos- vai pistiäistoukka? Minä automaattisesti kuvittelin perhoseksi, koska tämä oli niin isokokoinen. Pituus 35-40 mm ja ympärysmittaakin reilusti. Se olisi pitänyt muutenkin ilmoittaa jo kysyessä, sillä eihän sitä voi valokuvasta päätellä, kun ei ole vertailukohdetta. Jään vielä odottelemaan, jos joku tunnistaisi tämän kauniin toukan. Olisi kiva säästää kuvat nimettyinä. Kiitos sinulle, Lasse!

Pistiäistoukilla on enemmän jalkoja kuin perhostoukilla ja pää muodoltaan pyöreämpi. Minä ainakin olen näkeväni jalkoja olevan paljon. Tässä kuva Monostegia abdominalis -pistiäistoukasta.

Olisiko Tenthredo colon: Tenthredo colon | Media | Suomen Lajitietokeskus … vastaavia löytyy määritettynä :thinking: Myös T. livida:lla on samanlaista kuviointia, mutta jossain oli maininta, että siltä puuttuisi ruskea merkki pään yläosasta.

1 tykkäys

Kiitos, Juha! Löytyihän tälle nimi sinun avullasi. Todellakin, kaikki ne vähät kuvat, joita T. lividasta on netissä, ovat vaaleampia ja ilman ruskeaa niskassa. Sen sijaan T. colon -kuvat ovat aivan identtisiä tämän kanssa.

1 tykkäys

Kuvaa naama pistiäisistä ja sen toukista niin tunnistaa helpommin…

Kyllä minä aina näihin naamakuviin pyrin, mutta tämäkin kiepsahti ketterästi ruohikkoon oitis parin kuvan jälkeen.