Mikä vesiperhonen? [Agrypnia obsoleta]

Hei!

Heikkolaatuinen kuva vesiperhosesta, biotooppi suolampi, rantaheinikko. Sirvikäs, seulakas…? Mitä lajeja nyt lennossa?

Pajulahti, Lahti, 5.8.2024

Agrypnia, luultavasti lajia obsoleta. Nyt on paljon lajistoa liikkeellä.

Kiitos Juha vastauksesta.

Agrypnia-lajikortilla harmohiidekäs näytti todennäköisemmältä kuin esim. loimu- ja rimpihiidekkäät, olion habitus oli tummanharmaa enkä mielestäni nähnyt kellertävänpunaruskeita sävyjä, joita näissä muissa näyttää olevan.

Ehkäpä tämän voi kirjata Vihkoon.
Hyvä tietää, pitääpä katsella mikäli on vesistöillä liikkeellä. Kiitos! :slightly_smiling_face:

Vaihtoehdot ovat harmo ja loimu. Yksilö on koiras (pitkät sarvet), mutta kuvakulmasta ei aivan näe siipien yhtymäkohtaa selkäpuolella, mikä auttaisi. Huomaa että Laji.fin tunnistus-lehdellä on loimu myös luonnollisessa asennossa ja valossa.
Mutta siis ehkä minäkin harmoon taivun.

Minulla ei ole oikeastaan mielipidettä suuntaan jos toiseen. Kun katsoin lajitietokeskukseen tehtyjen havaintojen valokuvia, kumpikin näyttäisi mahdolliselta. Loimuhiidekäs oli varsin mustaharmaa ‘livekuvissa’.

Olen näköjään havainnut harmohiidekkään 15.8.2022 Tonttilassa, ja tuossa kuvassa olio näyttää leveämmältä ja vaaleammalta kuin tässä 5.8.2024 havainnossa. Loimuhiidekkään olen havainnut 21.8.2022 Karistossa, mutta tuostakaan kuvasta en osaisi lajia tunnistaa.

Olisiko hyvä määrittää tämä Agrypnia sp. Merkitäänkö se silloin näin?

Mun puolestani pitäisi tuntea nämä missä olosuhteissa vain, koska olen määrittänyt molempia lajeja ehkä viisinumeroisen yksilömäärän. Yleensä vain joitain naaraita on tarvinut katsoa peräpään tuntomerkeistä silloin kun otukset on olleet omassa haavissa, valvontavalolakanalla tai työpöydällä. Mutta välähdyksenomaisesti napattu kuva on silti usein hieman haasteellinen.

Otin tämän vielä isolle ruudulle ja kyllä se harmohiidekkäältä näyttää edelleen paremmin. Lisäksi taisi olla niin, että varian koiraalla ei ole suhteessa etusiiven mittaan aivan noin pitkiä sarvia, kun taas obsoletalla tuollaisia etusiipeä selvästi pitempiäkin esiintyy. Kolmas, “aihetodiste” on lisäksi se, että obsoleta istuu useinkin alemmassa, ruohovartisessa kasvillisuudessa niin kuin tässä, kun taas varia majailee ylempänä puissa ja tulee esim. haavilla havainnoidessa suhteettoman harvoin vastaan verrattuna siihen miten paljon sitä havaitsee valo- tai syöttipyydyksillä.

Mielestäni voidaan lukita harmohiidekkääksi (obsoleta), epävarmuus on olematon ja molemmat ovat yleisiä lajeja. Merkintäehdotuksesi on kyllä oikein, mutta Laji.fi:hin tallentaessa ei muistaakseni tule mitään sp:tä, vaan sinne kirjautuu vain sukunimi.

Ok, tehdään näin.

Olet varmaankin tähän lajiin päätynyt aiheesta, joten tallennan harmohiidekkäänä. Tämä havainto siis määritetty. Kiitokset paljon vaivannäöstä, mukava kun ehdit tätä pohdiskella. Ja onhan nämä satunnaiset havainnot haasteellisia, kun eliötä eikä maisemaa näe.

Mikäli luin vastaustasi ajatuksella, niin vesiperhosia kannattaisi katsella myös ylempää kasvillisuudesta, puilta ja puitten oksilta, nyt olen nähnyt niitä lähinnä silmänkorkeudelta, heinikoissa, kaislikoissa jne.

Toivotaan hyvää syksyä vesiperhoshavainnoille! :slightly_smiling_face: