Oisko ihan vaan peltopillike?
Lehdet eivät täsmää peltopillikkeeseen, jolla ne ovat sahalaitaiset.
Katso netistä Vastavalon kuva luonnonvaraisesta peltopillikkeestä (Galeopsis bifida), jossa ei ole sahalaitaisia reunoja lehdellä, vaan vastaavat, kuin yläkuvissa.
Kasvupaikka on pikkuinen saari keskellä Vanajavettä, kuvattu 03.07
Kiitoksia, ilmeisesti sitten kyseessä peltopillike
Kukat ei sovi peltopillikkeelle. Olisikohan kyse enemmänkin Karheapillikkeestä.
Voi kasvaa juuri levävalleilla, mikä sopisi paremmin saaristoon.
Tutkin
kukkaa tarkemmin jos käyn paikallla lähiaikoina
Minä jättäisin pillikkeet kokonaan pois laskuista. Niillä lehdet olisivat pitkulaisemmat. Minusta sekä lehti että kukka sopisivat mäkimeiramille (Origanum vulgare).
Mäkimeiramilla kyllä tuo kukinto on aivan erillainen. Ottaisin huomioon tässä nyt tuon kasvupaikan myös. Saattaa olla niin karu paikka, ettei kasvi välttämättä näytä tyypilliseltä.
Ai, minä taas nimenomaan kukkien perusteella päädyin mäkimeiramiin. Tässä saattaa olla hämäävänä tekijänä se, että kukinnossa on enää kukkia vähän jäljellä. Mutta jos katsoo yksittäistä kukkaa, huomaa kuinka samanlainen se on. Myös lehdet sopivat mäkimeiramille. Kasvi on ehkä ollut enemmän mäkimeiramin näköinen aiemmin, mutta sen kukinta taitaa olla tuossa kuvassa jo hiipumassa.
Tuo karu kasvupaikka saattaa vaikuttaa kasvin ulkonäköön. Olen itse nähnyt mäkimeiramin vaan pikkasen runsaampana ja kukinnot pitempinä. Tällä ne on niin tuolla varren tyvellä.
Eihän nuo lehdet pillikkeille tyypilliset olekkaan. Mutta tottunut että kasvupaikasta riippuen voi nähdä niin erillaisia versioita. Jäädämpä ootteelemaan josko vahvistusta tulisi vielä asiaan.
Totta, myös kasvupaikka voi olla vaikuttanut. Yksittäisiä kukkia näyttäisi olleen aika vähän verrattuna tyypilliseen mäkimeiramiin. En minäkään tuota heti mäkimeiramiksi epäillyt, mutta kun etsin tuollaista kukkaa Suuren Pohjolan kasvion kuvista, en löytänyt muita vaihtoehtoja. Huulikukkainen tämä ainakin on, enkä siis etsinyt muista heimoista.
Ehdottaisin pehmytpillikettä, Galeopsis ladanum. Sekä kukat että lehdet sopis. Jotain erottavia tuntomerkkejä näistä kuvista ei näe Pillike on varmasti. Mäkimeiramin verhiöt on erilaiset.
Retkeilykasviossa sanotaan mäkimeiramin verhiöstä “Verhiö kellomainen, lähes säteittäisesti 5-liuskainen, 13-suoninen”. Suonien määrää ei pysty laskemaan kuvasta, mutta kyllä verhiö minusta on kellomainen ja säteittäisesti 5-liuskainen. En näe siis ristiriitaa siinä. Sen sijaan kukan muoto ei minusta sovi pehmytpillikkeellekään, eivätkä myöskään lehtien muodot. Olisiko Eero Virolaisella sellaista kuvaa, jossa kukka ja verhiö näkyisivät isompina ja tarkemmin?
Tuo yksilö taitaa olla vähän kitukasvuinen ja poikkeava, mikä hankaloittaa määrittämistä.
Valitettavasti minulla ei ole parempia kuvia. Paikka tosiaan on karu ja yksilö saattaa olla poikkeava. Kuvaan kasvia tarkemmin jos ja kun joskus käyn uudelleen paikalla.
Tuo on Galeopsis ladanum, hieman kuivuudesta kärsinyt sellainen. Hyvä löytö!
Oikein paljon kiitoksia kaikille kommentoijille