Mikähän pallokki lienee? [Parasteatoda lunata, loistopisarikki] uusia kuvia

Theridiidae-lajiselta tämä mielestäni näyttää. Pisaranmuotoisten paperikuorimaisten munakoteloiden perusteella Parasteatoda vaikuttaisi sopivalta. Tämä on aika värikäs, mutta en kyllä löydä yhtään verrokkikuvaa siitä, että tämä olisi loistopisarikki (Parasteatoda lunata)… Naamio-/viirupallokki (Phylloneta sp.) se ei ole, koska niiden munapussi on pyöreä ja muutenkin erilainen.Tämä naaras teki sotkuisen kolmiulotteisen verkkonsa postilaatikkokatoksemme lipan alle. Kokoa tällä hämähäkin näkyvällä osalla on noin 4 mm. Otan lisää kuvia myöhemmin. Vähän on vaikea saada teräviä kuvia sotkuisen verkon läpi ja katoksen lipan alta rikkomatta verkkoa. Sitä en halua tehdä. Laitan muille postin noutajille lapun, että “Katsoa saa, vaan ei koskea!” :wink:

Joensuun Kiihtelysvaara 1.8.2026

Edit. Illan tullen kännykässä oli parempi valoteho kuin Tg-6:ssa, mutta suurentaminen samentaa. Liitän tähän kuitenkin sivukuvan, kun hämppy vähän häiriintyi ja muutti asentoa.

Olen pari päivää ahkerasti itse tutkaillut tätä tapausta ja tullut siihen tulokseen, ettei tämä postilaatikkoasukkini voi muu olla kuin loistopisarikki. Koska tästä ei ole yhtään havaintoilmoitusta tehty Pohjois-Karjalasta, niin en oikein omien tulkintojeni perusteella tohdi sitä ilmoittaa Laji.fi -havaintoihin. Nyt kovasti kaipaisin Hoken tai Markun painavaa sanaa asiasta, please. :folded_hands: Toki toistenkin tietäjien mielipiteet ovat tervetulleita :heart_exclamation:

Muista tuntomerkeistä löydän yhtäläisyyksiä, mutta takimmaisten jalkojen tummasta nivelestä alaspäin minun yksilöilläni on selkeästi kaksi tummaa raitaa, verrokeilla vain yksi. Mahtaako tämä sopia jonkinlaiseen vaihteluväliin, vai onko yksi raita fakta? Eturaajaparit tällä ovat yksivärisen harmaat.

Edit. Sain Hokelta vahvistuksen. Kiitos :heart_exclamation: :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Yksi munasäkillinen on jo kuoriutunut tänään!

Joensuun Kiihtelysvaara 7.8.2026

1 tykkäys

Tilanne tänään 8.8.2026. Ei mikään pieni ateria suurelle perheelle! Emon saaliina isopihtihäntä (Forficula auricularia) koiras.

2 tykkäystä

Tänään (9.8.2026) isopihtihäntä oli kadonnut. Olikohan joku käynyt ottamassa sen parempiin suihin? Muuten tilanne ennallaan.

1 tykkäys