Mikähän tämä? Kanervanälvikäs, Lochmaea suturalis

Valkeakoski 17.6.2023.

Varmaan joku nälvikäs. Musta pää ja tuntosarvet sekä jalat, niskassa tummia painanteita. Ehkä raitanälvikäs (Lochmaea caprea) sopisi tämän lajiksi? Toivottavasti joku vahvistaa tai kumoaa.

1 tykkäys

Nälvikäs on. Mielestäni se on: Kanervanälvikäs, Lochmaea suturalis.

1 tykkäys

Kanervanälvikästä pidin toisena vaihtoehtona. Saattaa hyvin olla sekin.

1 tykkäys

Mä olin jo katsonut, että mikähän se olisi niin piti se sitten julkaistakin. :sunglasses:

1 tykkäys

Hei. Voitteko sivistää minua ja kertoa miten erotatte Lochmaea-lajit toisistaan?

:joy: Vai sivistää! Siinäpä se: ei näitä taida voida oikeasti silmämääräisesti erottaa toisistaan… Minua löytyi sotkemaan vielä L. scutellaris, josta en ollut kuullutkaan. :roll_eyes:

Heh. Kyllä kai ne voi erottaa, ainakin coleo.netin kaava antaa joitain käypiä tuntomerkkejä (jottei tarvi itse keksiä satunnaisilla googlehauilla), mutta en saa niistä kovin hyvää varmuutta, varsinkin tuo etuselkä kun näyttää heijastavan valoa. Siksi kysyin josko osaatte osoittaa mihin kiinnititte huomiota. Tai mihin Yrjö kiinnitti huomiota, kun esittää toista lajia kuin sinä.
Tietysti sekin hieman häiritsee, että kanervaa syövä laji on jossain ihan muulla kasvilla, tosin ehkä tuo ei ole myöskään caprean ravintokasvi vaan joku satunnainen rehu jolla otus istuu…

Näiden kuuden vuoden aikana, jolloin olen ötököiden kuvaamista harrastanut, olen havainnut, että harvoin saan kuvattua otuksia niiden ravintokasveilta. Kiertelen ympäristössäni ja sattumalta joku on istahtanut lepäämään mille tahansa kasville ja kohta jatkaa matkaansa. Kuvaan kaikkia lajeja rajoituksetta. Se taas tekee vaikeaksi niiden määrityksen, kun en keskity vähempiin heimoihin. Jotain olen kuitenkin pikku hiljaa oppinut ja se on tärkeintä itselleni. Ihanaa, että täällä Foorumilla on niin monta ahkeraa auttajaa… kuten sinäkin Juha! :heart_eyes:

1 tykkäys

No mulla on viimeaikoina ollut varsin vähän aikaa, eikä siihen ole muutosta näköpiirissä. Silloin tällöin käyn vilkaisemassa mm. kuoriaisosiota, mutta harvemmin ehdin alkaa asioita selvitellä. Vesiperhosmäärityksiä seuraan tarkemmin, ne kun on mulla parhaiten hanskassa.

Noin yleisellä tasolla olen varsin tyytyväinen siihen miten täällä pärjätään. Löydätte varsin usein oikeita määrityksiä ja yhtä tärkeää on, että tunnistatte myös epävarmuustekijöitä ja maltatte jättää määrityksiä lajia korkeammille tasoille tai ainakin kysymysmerkille.

Ehkä se onkin ainoa, mikä silloin tällöin täällä pistää hieman otsaa kurtistamaan, että lajinimiä “heitetään tiskiin” ilman kysymysmerkkejä vaikka ei selvästi ole järin hyvää käsitystä vaihtoehdoista tai ylipäänsä ko. elukoiden määritysperusteista. Itse ole ajatellut, että lajinimi esitetään ilman kysymysmerkkejä vain jos on varma määrityksestä. No, virheitähän toki sattuu kaikille, ja siinä tämä julkinen palsta onkin mainio, että useammat silmät auttavat virheiden huomaamisessa.

3 tykkäystä