Minikukkakärpänen [Sphaerophoria sp. hoikkakirvarilaji]

Tämä oli tosiaankin yllättävän pieni moniin kuvaamiini Syrphidaehin verrattuna. Aina minä näitä kuvaan ja aina olen yhtä huono tunnistamaan. Saisinko keneltäkään vinkkiä tai peräti valmista lajinimeä?




Joensuun Kiihtelysvaara 10.6.2020

Hei, Terttu! Jospa tuo on joku puuhari?
Esim. Okapuuhari, vai onko liian pieni?
Ainakin kannattaisi tarkistaa.

Suku on Sphaerophoria, mutta siihen ne meikäläisen avut loppuvat. Koiraat voidaan erottaa vain genitaaleista. Naaraiden erottaminen valokuvista voisi onnistua. Yleensä kaikissa kukkakärpäsissä naamakuvasta on paljon hyötyä, eli eikun yrittämään.

terv. Raimo

Kiitos ehdotuksesta, Lauri. Noilla puuhareilla näyttää olevan tumma “niska” eli scutellum, joten se ei käy, kun tällä on näin kirkkaan keltainen…

Raimo, kiitos taas kerran avusta! Tämähän näyttää olevan naaras, joten… Kiinnostavaa kuitenkin on, että Laji.fi:ssä on Jere Kahanpään ottama oivallinen sivukuva Sphaerophoria virgatasta, lovihoikkakirvarista. Se on koiras, joten ollut määritettävissä. Minä olen näkevinäni kuvaamani hoikkakirvarin sivukuvassa yhtäläisyyttä Jeren kuvan yksilön kanssa, mutta ei sen perusteella voine mitään päätellä. Kuinka on? :thinking: